Ямкова Анна Ігорівна

ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНО-ЗОРІЄНТОВАНОГО ВИКЛАДАННЯ ГЕОГРАФІЇ

АННА ІГОРІВНА ЯМКОВА,

викладач географії та біології  Регіонального центру професійної освіти ім. О.С.Єгорова

 

АНОТАЦІЯ

Стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій призвів до того, що сучасному учню для опанування та сприйняття навчального матеріалу недостатньо вже традиційних технологій та методів викладання. Сучасні здобувачі освіти зростають повністю «занурені» в мобільні технології та комп’ютери. Персональні пристрої створюють те середовище, за допомогою якого молодь взаємодіє з оточуючим світом. Мета викладача – створити оптимальний поєднуючий портал між величезним обсягом навчального матеріалу та мобільним поглинаючим Інтернет-простором учнів.

Викладач ХХІ століття повинен оптимально використовувати можливості Інтернету для професійної діяльності, орієнтуватися в педагогічних мережних співтовариствах, соціальних мережах,  розумітися на інноваційних педагогічних технологіях дистанційного та змішаного навчання. Він має бути готовим не тільки передавати знання, виховувати, а й створювати сприятливу ситуацію, розвивати в учнів потребу в успішній пізнавальній діяльності, бажанні самостійно здобувати знання, наближуватись до професійного зростання.

Стаття розкриє особливості впровадження новітніх мобільних технологій у навчання географії, досвід використання мобільних технологій для розробки завдань професійного спрямування

Ключові слова: смартфон, мобільний додаток, девайс, Інтернет, Online Test Pad, GoogleФорма,  LearningApps.

ВСТУП

Завдання сучасної освітньої системи – не перевантажувати учня фундаментальними знаннями, більшість з яких ніколи не буде затребувана, а сформувати навички успішної соціальної адаптації, здатність до самоосвіти. За допомогою використання мобільних технологій ми маємо змогу автоматизувати процес навчання шляхом перерозподілу навчального часу, модернізації освітнього процесу, введення нових підходів до подання теоретичного матеріалу, наприклад, за допомогою відео-уроків, мобільних додатків, електронних бібліотек зі всіма потрібними джерелами інформації у вільному доступі. На сьогодні існує досить велика кількість мобільних додатків, орієнтованих на різний тип пристроїв та їх програмне забезпечення. Розробники надають вільний доступ до своїх програм, що також є важливим чинником того, що їх можна застосовувати на уроках. [3]

Застосування мобільних технологій  у процесі навчання географії не лише полегшує засвоєння навчального матеріалу, але й надає нові можливості для розвитку аналітичних здібностей учнів, критичного та креативного мислення, дозволяє забезпечити здобувачів освіти навчальною, науковою, електронною інформацією, на основі роботи з якою, учні отримують природничі знання, практичний досвід, основи інформаційної культури та медіаграмотності.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Останніми роками Інтернет-технології та мобільні технології посіли важливе місце в навчальному процесі. Комп’ютер, планшет та смартфон з підключенням до світової мережі є особливим джерелом географічної інформації, що дає змогу більш глибоко освоювати географічний матеріал.  Мобільні технології набули сьогодні широкого розповсюдження, й інтерес до них весь час зростає. Девайси стають надійною основою для розвитку географічної освіти і культури. Головна перевага Інтернет-технологій як засобу навчання полягає в тому, що вони дають учням велику та різноманітну інформацію у вигляді онлайн підручників, довідників, статей та демонструють за короткий час процеси, що в реальних умовах проходять упродовж місяців, років і навіть століть. Усе це має велике значення для географії, яка вивчає складні природні і суспільні системи. [2]

У будь-якому варіанті доступ в Інтернет та використання на уроках мобільних технологій для викладача підвищує і рівень підготовки самого викладача, і рівень проведення занять, і якість знань учнів. При цьому інтерес більшості учнів до смартфона й Інтернету підвищує мотивацію навчання.

Застосування мобільних технологій не тільки полегшує засвоєння навчального матеріалу, але й надає можливості для творчого розвитку учнів:

·              підвищує мотивацію до навчання та інтерес пізнання учнів;

·              мотивує початок проектно-дослідницької діяльності;

·              розкриває приховані творчі здібності;

·              розвиває критичне мислення;

·              формує активну життєву позицію.

Використання  мобільних технологій дає великі переваги:

ü   засвоєння  учнями на сучасному рівні нових важливих знань, умінь, навичок;

ü   самоосвіта й самовдосконалення особистості учня й викладача;

ü   оптимальність та результативність при вивченні й викладанні географії;

ü   можливість ефективного використання у всіх видах урочної  й позаурочної діяльності;

ü   високий рівень уваги і зацікавленості до навчання з боку учнів протягом усього уроку;

ü   групова робота характеризується високою активністю кожного учня, а індивідуальна – їх відповідальністю. [1]

Відповідно до наказу від 10 липня 2015 року № 746 «Про затвердження змін до Наказу МОНУ від 30 травня 2006 року № 419», керуючись змінами в підпункті 2.2.2 робочі навчальні програми з загальноосвітніх предметів розробляються на основі типових з урахуванням специфіки професії та регіональної компоненти. Задля максимального результату освоєння освітньої програми учнями, перед викладачем постає завдання – наблизити навчальний матеріал до потреб та зацікавленості учнів, тобто поєднати його з професією, яку обрали учні, та створити оптимальні сприятливі умови, використовуючи новітні технології для його опанування. В моїй викладацькій практиці теоретичний навчальний матеріал адаптований під професійні потреби учнів. Під час вивчення розділів «Європа», «Азія», «Америка» для учнів груп, які навчаються за професіями громадського харчування, більша увага приділяється детальному вивченню структури харчової промисловості, її територіальній складовій, особливостям розвитку світових компаній з виробництва продуктів харчування. Під час вивчення теми Економіка України в міжнародному поділі праці особлива увага учнів звертається на українських та світових виробників продуктів, на підприємства харчової промисловості Кіровоградщини. Для учнів груп професії «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів» в вище зазначених темах більша увага звертається на машинобудівний комплекс різних регіонів, його галузеву та територіальну структуру, новітні технології, що використовуються в світі, особливості розвитку найбільших автомобільних ТНК світу. В темі «Біосфера та системи Землі» розкриваються процеси біологічної корозії металів, її причини та шляхи уникнення. Для учнів професії будівельного напрямку, відповідно детальне вивчення припадає на комплекс будівельних матеріалів по регіонам світу. Під час вивчення розділу «Топографія та картографія» відповідно детальне вивчення припадає на читання та опис  за топографічною картою ділянок місцевості, придатних для будівництва. Розділ «Загальні закономірності географічної оболонки Землі» має також професійний нахил навчального матеріалу, де зосереджується увага на видах корисних копалин, що відносяться до будівельних матеріалів; районах поширення будівельної сировини (за допомогою тематичних карт); на моделюванні комплексу заходів для протидії появі й розвитку зсуву, осипища на ділянці, де планується будівництво; деталізуються приклади  захисних будівельних технологій проти  стихійних атмосферних явищ; негативний вплив підтоплень, карстових процесів, повеней та паводків на проведення будівельних робіт, їхню якість; розкривається суть поняття «біологічна корозія будівельних матеріалів».  

В умовах підготовки учнів до складання Зовнішнього Незалежного Оцінювання, кожному викладачу необхідні опитування та перевірки навчальних досягнень учнів у тестовому форматі. Наразі існують сервіси, які можуть допомогти викладачу у  підготовці  і проведенні таких тестувань. Викладач може розробляти контрольні, тематичні, самостійні роботи  до тем у форматі ЗНО: питання з вибором однієї правильної відповіді із чотирьох запропонованих, питання на встановлення відповідності та послідовності. Важливим аспектом є те, що дані тестові питання можуть містити ілюстративний матеріал, відеоматеріал, картографічні зображення. У своїй викладацькій діяльності я використовую наступні онлайн-сервіси для перевірки знань: Online Test Pad, GoogleФорми, LearningApps. Вони допомагають не лише якісно перевірити рівень засвоєння навчального матеріалу, а також зекономити час на перевірку робіт, зменшити вірогідність списування одного учня у іншого, надають можливість контролювати  час для проходження тесту та проаналізувати питання, які викликали труднощі у більшості учнів. Особливу увагу приділяю розробці питань професійного спрямування, оскільки вони підвищують зацікавленість учнів уроком, мотивують їх, наближують до бажаного результату. Так, наприклад, для учнів, які навчаються за професією будівельного напрямку, в межах теми: «Геологічне середовище людства» (курс Географічний простір Землі), розроблені тести на платформі Online Test Pad (https://onlinetestpad.com/hprwe5om7qj32 ).


Перейти швидко до тесту  на уроці учні мають змогу використовуючи  QR-код на даний інтернет-сервіс. Сканування кодів рекомендовано проводити через програму Viber, оскільки даний додаток встановлений майже в кожному  мобільному пристрої.

На етапі перевірки домашнього завдання та закріплення вивченого матеріалу часто використовую можливості Інтернет-платформи LearningApps. Це онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.

Дидактичні можливості сервісу LearningApps.org:

·                урізноманітнення типів навчальних завдань;

·                забезпечення негайного зворотного зв'язку;

·                широка індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів;

·                широке застосування ігрових прийомів;

·                широкі можливості відтворення фрагментів навчальної діяльності;

·                активізація навчальної роботи учнів, посилення мотивації навчання.

Сервіс Learning.apps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів викладачів і учнів. Сервіс працює на декількох мовах, зараз українську мову додано до переліку мов інтерфейсу сервісу: перекладені загальні текстові рядки та всі рядки, що стосуються різноманітних вправ. Вправи можна створювати самостійно або користуватись готовими .[4]

При розробці завдань враховую розвиток не лише картографічних вмінь та навичок учнів, знання географічних закономірностей, а й професійних знань. Для прикладу, учням груп будівельного напрямку пропоную в межах тем розділу: «Топографія та картографія» (Географічний простір Землі), проаналізувати топографічну карту.

 

Дані Інтернет-сервіси є абсолютно безкоштовними,  для використання ресурсу потрібно лише мати акаунт Google.

Цікавим з навчальної точки зору є мобільний додаток Вайбер. Більшість учнів звикли використовувати його як платформу для спілкування, обміном фотографій, файлів та цікавих відео. Проте в освітніх цілях можна використовувати даний додаток для соціального дослідження, оскільки можна об’єднувати знайомих в групи та створювати опитування в межах цієї групи. Для прикладу, учням, які навчаються за професією: «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів», в межах теми: «Країни Європи» (Географія: країни та регіони)  в якості домашнього завдання можна запропонувати створити онлайн-опитувальник своїх знайомих щодо використання автомобілів їхніми сім’ями, проаналізувати відсоток європейського автопрому.

Надзвичайно широкі можливості даного мобільного додатку  для розробки завдань групових та проектних робіт. Застосунок може слугувати порталом для обміну інформації, її зберігання, обробки.  Прикладом може слугувати групове домашнє завдання в межах теми: «Економіка України в міжнародному поділі праці» (Географічний простір Землі) для учнів, що навчаються за напрямком громадського харчування, що полягає в аналізі виробників продуктів харчування, які учні можуть спостерігати на власній кухні/супермаркеті (макаронні вироби – спагеті Sonenti (Польща),  Barilla (Італія) тощо). Учні можуть ділитися фотографіями, описом продукту, визначати відсоток вітчизняного виробника.

Разом з перевагами є й недоліки використання  мобільних технологій у освітньому процесі:

1.           Передусім робота зі смартфоном швидко стомлює учнів, може погано впливати на зір або навіть призводити до розладу нервової системи.

2.           Онлайн тестування не розвиває здатності учнів чітко й образно висловлювати свої думки, істотно обмежує можливості усного мовлення, формуючи логіку мислення на шкоду збагаченню емоційної сфери.

3.           Заряд батареї мобільного пристрою не нескінченний, в будь-який момент акумулятор може розрядитися і всі дані, які вчасно були збережені, будуть видалені з пристрою.

4.           Як правило, пам'ять мобільного пристрою є невеликою і не здатна вміщувати великі відеоматеріали, мобільні навчальні додатки.

ВИСНОВОК

Отже, мобільні технології – це технології навчання, що базуються на використанні мобільних пристроїв, мобільних додатків, сервісів та засобів мобільного зв’язку у навчальному процесі.  Оскільки сучасний учень практично повністю занурений в смартфон та можливості Інтернету, головна мета сучасного вчителя направити в правильному навчальному руслі таке захоплення. Використання мобільних технологій дає чудову можливість реалізовувати не лише засвоєння фактичного начального матеріалу учнем з великої кількості Інтернет-джерел, а й розвивати його медіаграмотність, критичне та логічне мислення, вміння працювати з картографічним матеріалом в реальному часі, розвиває пізнавальний інтерес до самостійно-пошукової та самостійно-дослідницької роботи. Поєднання навчального матеріалу, сучасних мобільних технологій та професійно-зорієнтованих завдань  надає можливості до максимального опанування, зацікавленості та мотивації учнів предметом та майбутньою професією.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Використання ІКТ та Інтернет-технологій на уроках географії. Логвинова М.О. – Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/vikoristanna-ikt-ta-internet-tehnologij-na-urokah-geografii-227783.html

2. Використання мобільних додатків для розвитку інформаційно-цифрової компетентності у майбутніх учителів природничо-математичних спеціальностей. Стома В.М. – Режим доступу: http://repository.sspu.sumy.ua/bitstream/123456789/6101/1/%D0%A1%D1%82%D0 %BE%D0%BC%D0%B0_%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf.

3.Урок географії. Від класики  - до сучасних технологій / За ред.. Корнєєва В.П. – Х.: Вид. група « Основа», 2006. – 176с. (Б –ка журналу « Географія». Вип. 6 ( 30)).

4. https://learningapps.org/about.php

19 коментарів:

  1. Погоджуюсь з автором, що останнім часом суттєво зросла актуальність мобільних технологій, онлайнових платформ і сервісів, які сприяють взаємодії викладача зі здобувачами освіти за допомогою тестів і вправ , особливо в умовах дистанційної та змішаної форм навчання. Це зручно, раціонально і, до того ж, значно економить час.

    ВідповістиВидалити
  2. Зараз, коли учні не мислять своє життя без гаджетів, завдання викладача -обернути мобільні технології не проти себе, а зробити засобом для досягнення та поглиблення учнями знань і на уроках географії це досить є актуальним.Дякую за пізнавальні методики

    ВідповістиВидалити
  3. Повністю погоджуюсь з автором. Використання мобільних технологій - це чудово, але не потрібно забувати і про традиційні уроки. Їх поєднання дійсно дає чудовий результат.

    ВідповістиВидалити
  4. Оскільки сучасний учень практично повністю занурений в смартфон та можливості Інтернету, головна мета сучасного вчителя направити в правильному навчальному руслі таке захоплення. Тому погоджуюсь з автором і також вважаю, що потрібно розвивати в учнів медіаграмотність, критичне та логічне мислення.

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую. Використання мобільних технологій сприяє покращенню запам'ятовування та розуміння матеріалу учнями, адже людина в основному найбільше сприймає інформацію саме через зоровий аналізатор і більшість людей - візуали. ІКТ - це актуально і просто необхідно у наш час.

    ВідповістиВидалити
  6. Мобільні засоби значно підвищують мотивацію здобувачів освіти за рахунок їх зацікавленості й можливостей користуватися на уроках нестандартними засобами, дозволяють вивчати інформацію у зручній для них формі й самостійно керувати своїм навчанням

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую за цікаву та змістовну статтю. І дійсно поєднувати мобільне навчання
    разом із традиційними методами навчання це дуже актуально в наш час. Нові способи донесення нової інформації із застосуванням мобільних пристроїв надають максимальний ефект що до покращення навчання учнів.

    ВідповістиВидалити
  8. Анна Ігорівна,Ви викладач який йде в ногу з часом та мотивує своїми підходами до сучасного уроку займатися самовдосконаленням. Видно, що у статті висвітлені думки із узагальнених власних напрацювань. Так тримати! Успіхів вам! Кар'єрного зросту!!!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, дуже приємно. Я й надалі планую вдосконалювати, розширювати та використовувати елементи мобільного навчання на уроках.

      Видалити
  9. Дякую за цікаву та пізнавальну статтю. Мобільні технології дають змогу впровадити нові форми організації навчання, що передбачають взаємодію суб’єктів навчання між собою не тільки під час заняття, але й поза ним.

    ВідповістиВидалити
  10. Дякую за змістовну статтю.
    Використання мобільних технологій це дуже цікаво.

    ВідповістиВидалити
  11. Дякую за цікавий та змістовний матеріал. Дійсно використання мобільних технологій у наш час дуже актуально.

    ВідповістиВидалити
  12. Мобільність – це одна з характерних рис сучасного суспільства. Одним із перспективних напрямів досліджень у галузі інформаційно-комунікаційних технологій є впровадження мобільного навчання в освітній процес. Мобільне навчання стає дедалі більш популярним, оскільки освітній процес проходить незалежно від місця знаходження учня і робить процес навчання безперервним, гнучким, доступним і персоніфікованим та тісно пов’язане з дистанційним навчанням. Тож дякую автору статті за цікаву, змістовну й актуальну інформацію і бажаю Анні Ігорівні подальших успіхів у поєднанні традиційних форм навчання з новими мобільними технологіями.

    ВідповістиВидалити