Соколовська Оксана Володимирівна

 

ВИКОРИСТАННЯ ІНЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ЯК ЗАСІБ ОПТИМІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Оксана Соколовська

викладач математики, Регіональний центр професійної освіти імені

О.С. Єгорова

 

Анотація. У статті проаналізовано особливості використання інтерактивних засобів навчання як спосіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання й досягнення цілей навчання при розв’язанні певних проблемних завдань. Виділено, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів і що така співпраця підвищує ефективність уроку. Зокрема, детально розглянуто освітнє програмне забезпечення mozaBook як перспективний засіб навчання в умовах цифровізації освіти. Велика увага приділена використанню спеціальних онлайн-сервісів для тестового контролю досягнень здобувачів освіти на уроках математики OnLine Test Pad та Classtime. Доведено, що використання інтерактивних технологій сприяє самореалізації особистості учня, підвищує мотивацію здобувачів освіти до навчання та їх адаптацію в освітньому середовищі.

Ключові слова: інтерактивні технології, програмне забезпечення mozaBook, конструкторів он-лайн тестів OnLine Test Pad, онлайн-сервіс Classtime.

Інтенсивні зміни, які відбуваються в даний час в нашому суспільстві, вимагають творчо розвиненої, креативно мислячої, компетентної, активної особистості, орієнтують педагогів на новий рівень викладання і виховання учнів.

Якщо в недавньому минулому основним завданням, що стоїть перед викладачем, була передача учням певної суми знань, то в даний час на перший план висувається завдання розвитку творчого мислення учнів в процесі навчання, вміння ними самостійно поповнювати свої знання, орієнтуватися в стрімкому потоці сучасної наукової інформації, розвивати їх здатність адаптуватися до постійно мінливих життєвих ситуацій, шукати шляхи нестандартного вирішення ситуацій і проблем. Відповідно до проекту «Концепція розвитку освіти України на період 2015-2025 років» його найважливішою метою є «забезпечити відповідність змісту освіти потребам і викликам сучасного суспільства, створити умови для постійного оновлення змісту освіти, перетворити освіту на рушій економіки знань».

Модернізація навчально-виховного процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, спроможної повноцінно реалізуватись в житті. Одним із кроків підвищення ефективності уроку математики  є впровадження разом із традиційними методами навчання інноваційних технологій, зокрема інтерактивних.

Термін «інтерактивна педагогіка» відносно новий: його ввів у 1975 р. німецький дослідник Ганс Фріц. Лінгвістичне тлумачення слова, представлене в іншомовних словниках, свідчить, що поняття «інтерактивність», «інтерактив» прийшли до нас з англійської мови. «Inter» – поміж-, серед-, взаємо-, «act» – діяти, отже, Interact – взаємодіяти. Інтерактивністю в навчанні можна вважати взаємодію учнів, перебування їх у режимі бесіди, діалогу, спільної дії. Відповідно, у дослівному розумінні інтерактивним може бути метод, у якому той, хто навчається, є учасником, який разом з іншими здійснює щось: говорить, управляє, моделює, пише, малює тощо, тобто не виступає тільки слухачем, спостерігачем, а бере активну участь у тому, що відбувається, особисто створюючи це.

Суть інтерактивного навчання полягає у тому, що освітній процес відбувається тільки шляхом постійної активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці). В ньому всі учні та викладач є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Викладач в інтерактивному навчанні виступає як організатор процесу навчання, консультант, фасилітатор, який ніколи не «замикає» навчальний процес на собі. Головними у процесі навчання є зв’язки між учнями, їх взаємодія і співпраця. Результати навчання досягаються взаємними зусиллями учасників процесу навчання, учні беруть на себе взаємну відповідальність за результати навчання. [9] 

Отже, інтерактивні технології – це організація засвоєння знань і формування певних вмінь та навиків через сукупність особливим способом організованих навчально-пізнавальних дій, що полягають у активній взаємодії учнів між собою та побудові міжособистісного спілкування з метою досягнення запланованого результату.[8] 

Л. Гейхман визначив принципи інтерактивного навчання, а саме: поліфункціональність вправ, особистісно-зорієнтоване спілкування, рольову організацію навчального процесу, колективну взаємодію, сконцентрованість в організації навчального матеріалу й навчального процесу [2].



Педагогічний словник дає таке визначення: «Інтерактивне навчання (від лат. Interaction – взаємодія) – навчання, побудоване на взаємодії учнів з навчальним оточенням, навчальним середовищем, що служить сферою засвоєння знань» [2, с.48]. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що викладач та учні є рівноправними суб’єктами навчання. Головна особливість інтерактивного навчання полягає в тому, що процес учіння відбувається у спільній діяльності за схемою «викладач – учень». Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Така співпраця підвищує ефективність уроку. В інтерактивному навчанні змінюється взаємодія викладача та учня: активність викладача поступається місцем активності учня, а метою стає створення умов для ініціативи здобувачів освіти. Інтерактивне навчання забезпечує взаєморозуміння, взаємодію, взаємозбагачення.

Щоб учні добре сприймали зміст навчання, який їм передається, вони повинні мати бажання сприймати його. Само собою це бажання не виникне. Нерідко учень навіть ніби слухає викладача, але слухає неуважно, незацікавлено. Тому й результати такого навчання зазвичай бувають скромними.

Урок математики із застосуванням інтерактивних технологій – це якісно новий тип уроку, на якому узгоджується методика вивчення нового матеріалу з методикою застосування новітніх технологій, зберігаючи наступність по відношенню до традиційних педагогічних технологій. Дані технології дозволяють здобувачам освіти працювати в своєму особистому режимі, не створюючи дискомфорту: «не встиг», «не почув». Учням з високими учбовими можливостями, вони створюють умови за той самий час отримати поглиблені й розширені знання, що значно економить час того кого навчають і того хто навчає. Причому можна самостійно обрати рівень учбового матеріалу, який треба засвоїти.

Одним із зручних та простих програмних забезпечень є комплексна електронна освітня платформа Mozaik. Це інноваційне програмне забезпечення, яке нині активно впроваджують в Україні і в перспективі може бути дуже популярним, тому що значно полегшує підготовку до уроків, але, водночас робить їх більш привабливими для учнів. Це продукт угорської фірми, дистриб’ютором якого є львівська компанія EdPro.



Найбільший та найефективніший елемент платформи Mozaik є mozaBook. Інтерактивний програмний комплекс отримав гриф «Схвалено для використання в навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладів» відповідно до чинного законодавства України [1, с. 67].



Як зазначається на інформаційних ресурсах виробників, mozaBook – це інтерактивна презентаційна програма, за допомогою якої можна легко створювати та проводити видовищні уроки [4]. У поєднанні з інтерактивною панеллю EdPro, якість освітнього процесу зростає в рази. Даний технічний засіб (надпотужна тач панель на базі Windows 10), на думку розробників, поєднує в собі функціонал проектора, інтерактивної дошки, комп’ютера, планшета та телевізора в надміцному протиударному корпусі, яким можна керувати за допомогою дотику [11]. Програма підтримує функції сенсорного екрана, а її інтерфейс може адаптуватися до розміру екрана користувача. Таким чином її можна успішно використовувати як на інтерактивних панелях чи дошках, так і ноутбуках. Дана програма містить широкий спектр різних інструментів і представлена багатьма мовами. Але, на жаль, деякий контент ще не працює українською мовою. В програмному засобі дуже багато підручників та книг у форматі PDF, зображень, 3D-сцен, відео, аудіоматеріалів, презентацій, що постійно оновлюються. Великою перевагою є збереження створених власноруч занять у форматі зошита, шаблони створення якого також містить програма. Крім цього розробниками передбачено можливість, за потребою, імпортувати необхідні для уроку матеріали з мережі Інтернет або ж з власного комп’ютера [1, с. 67]. Також можна завантажити лише деякий матеріал, наприклад параграф з підручника і працювати на уроці лише з ним, доповнюючи його різними елементами з медіатеки програмного комплексу. Також передбачено переміщення фрагменту тексту з підручника у свій власний зошит, додавання нотаток, зображень, відео, 3D-сцен, аудіоматеріалів, різноманітних тестів. Увесь матеріал прикріплюється до інтерактивної сторінки у вигляді великої або маленької іконки, що розміщується у будь-якому місці, натиснувши на яку відкривається вміст. Важливим моментом є те, що програма автоматично розпізнає графічні об’єкти і під час заняття дозволяє збільшити їх одним кліком. Найбільш ефективним контентом є 3D-сцени, що демонструють те, що важко пояснити за допомогою слів. Завдяки такому інструментарію можна створювати цікаві заняття з будь-якої дисципліни, зокрема з математики. Особливо це стосується вивчення стереометрії у курсі геометрії старшої школи, де необхідна неабияка просторова уява.

Програмне забезпечення mozaBook дозволяє чітко дотримуватись структури уроку, причому на всіх етапах зацікавлювати учнів різними елементами, що робить навчання більш привабливим, а взаємодію в освітньому просторі – продуктивною.

Створені в програмі mozaBook зошити вчителі можуть завантажити в свої mozaWeb акаунти [10]. Будь-які зміни, зроблені в зошиті, зберігаються автоматично і можуть відкриватися на будь-якому комп'ютері, де запускається mozaBook. Саме тому програма стала простою і зручною для користування.

Щоб урок математики став цікавим, різноманітним і водночас зрозумілим розробники програми передбачили використання інструментів, що стосуються предмету: «Графічна сітка», «Гроші», «Ймовірність», «Калькулятор», «Математична сітка», «Система координат», «Соробан», «Таблиця множення», «Таблиця-рахівниця», «Числова вісь», «Числовий круг», «Вікторина з математики», «Таблиця функцій».



Важливим моментом під час навчання є ефективне відстеження перебігу процесу навчання та отримання інформації про відповідність навчальних досягнень учнів вимогам чинної програми. Таке поточне оцінювання здійснюється майже на кожному уроці у формі усного опитування, різноманітних математичних диктантів, творчих завдань тощо. Але якщо зовнішнє незалежне оцінювання здійснюється у формі тестування, то доцільно поряд із традиційними методами і формами перевірки знань використовувати тестові форми контролю.

Тестові завдання дозволяють за короткий час перевірити великий об’єм вивченого матеріалу, швидко діагностувати оволодіння учнями основного рівня підготовки з окремих тем, а також курсу в цілому.

У сучасному веб-просторі пропонується дуже багато безкоштовних конструкторів он-лайн тестів з різними форматами тестування. Під час дистанційного навчання зручно використовувати багатофункціональний, тестовий портал OnLine Test Pad.



Створення тестів потребує більше часу підготовки до уроку, але можливість використання цих тестів не один рік окупить ці затрати.

До попередніх перелічених переваг додається такий “плюс”, як збільшення аудиторії та можливість пройти тест у будь який зручний час для учня, пройти його при умові вільного доступу до мережі Інтернет. Підтвердженням проходження тесту і отримання результату може бути “Сертифікат учасника”, який подається після збереження результатів проходження тестів.

Шкала оцінювання готується до кожного тесту окремо. Наприклад, зручно використовувати таку: 100% — 12 балів, від 90% до 99% — 11 балів, від 85% до 89% — 10 балів, від 75% до 84% — 9 балів, від 65% до 74% — 8 балів, від 55% до 64% — 7 балів, від 45% до 54% — 6 балів, від 35% до 44% — 5 балів, від 25% до 34% — 4 бали, від 15% до 24% — 3 бали, від 5% до 14% — 2 бали, від 0 % до 4% — 1 бал.

Ефективними є комбіновані тести, це тести, що мають не більше 4 завдань на один вибір правильного твердження, не більше 2-3 завдань на мультивибір (вибір декількох правильних відповідей), одне завдання на встановлення відповідності та декілька завдань на вписування числа. Зазвичай, завдання на вибір однієї правильної відповіді складаються для перевірки означень, властивостей, ознак, тощо. Завдання на мультивибір перевіряють вміння учнів розрізняти правильність або неправильність тверджень, причому, за кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал, а за неправильну — один бал віднімається від результату, про що учнів попереджено в інструкції до тесту. Це виключає бажання учнів просто відмітити «галочками» всі відповіді. До таких завдань зручно складати твердження так, щоб кількість неправильних була на один більше від правильних.

Он-лайн тестування знань учнів дає можливість проводити систематично контроль засвоєння теми. Статистичні данні наочно зображують результати проходження тестування учнів. Тестовий портал OnLine Test Pad надає можливість відкривати доступ до тесту в певний час і для певних користувачів, що дуже зручно при проведенні контролюючого тесту.

Ще один зручний онлайн-сервіс для миттєвих тестів, які можна проводити під час уроку та давати на домашнє завдання є Classtime (Go Pollock). Але, на відміну від OnLine Test Pad, не є безкоштовним. Сервіс доступний українською мовою.

Використання єдиної платформи «Classtime» є дуже зручним та актуальним ресурсом для організації роботи здобувачів освіти на будь-якому етапі уроку. Використовуючи цю ефективну платформу, можна залучити кожного учня та отримати миттєву візуалізацію прогресу усього класу в живому часі. Вона дозволяє економити час, щоб навчати, створювати інтерактивні уроки та зацікавити учнів за допомогою командних ігор.



Платформа «Classtime» відкриває нові можливості взаємодії всіх учасників навчального процесу та дозволяє його оптимізувати. Зокрема, швидко отримувати результати й робити їх аналіз, що дає миттєве розуміння продуктивності учнів; отримувати відповіді в живому часі, учні можуть приєднуватися до сесії без реєстрацій або за власними акантами Google/Microsoft. Додаючи до кожного питання відповідну кількість балів можна отримати миттєвий результат всієї групи. Для найшвидшого способу зберігання та поширення результатів сесій існує автоматичний експорт згенерованих Excel та PDF звітів.

Для проведення цікавих та корисних уроків можна обирати з понад 30000 питань безкоштовно або створювати свої власні питання i ділитися з своїми колегами. Також існує можливість використання різних типів питань (одна правильна відповідь, кілька правильних відповідей, правда/неправда, текст, встановити відповідність, встановити порядок, вибірка тексту та обрати область). Важливим моментом є створення питань з використанням математичних формул за допомогою популярної мови розмітки LaTeX. Для збагачення досвіду учнів та підсилення аудіовізуальної складової навчання можна використовувати зображення та YouТube відео для створення питань. Ефективним засобом навчання є застосування Classtime в якості домашнього завдання або додаткової підготовки до контрольних робіт. Щоб залучити всіх учнів до активної роботи існують командні ігри та пазли як інтегрована частина освітнього процесу, що дає змогу розвивати урок довкола анімованого сюжету і проєктується для усіх здобувачів освіти. Ці ігри являють собою проблеми, з якими учні повинні справитись, відповідаючи на запитання на своїх девайсах. Лише якщо уся група буде відповідати правильно, командна гра завершиться успіхом.

Для рефлексії можна використовувати відкриті питання в кінці тесту. Учні можуть написати, які почуття та запитання в них виникли під час виконання роботи. Такий фідбек допомагає ефективніше провести аналіз учнівських помилок та продуктивніше побудувати подальшу роботу.

Отже, нагромаджений досвід роботи свідчить, що інтерактивні методи сприяють інтенсифікації й оптимізації навчального процесу. Вони дозволяють робити навчання доступнішим і цікавішим; моделювати різні ситуації, збагачувати досвід учнів через включення в різні навчальні і життєві ситуації; створювати умови для розвитку в здобувачів освіти здатності будувати певні стосунки в групі, визначати своє місце в ній, не допускати конфліктів, шукати компроміси, прагнути до діалогу, шукати і знаходити спільне розв’язання проблеми; вчити учнів формулювати власну думку, уміти її виражати і доводити свою точку зору, уміти наводити аргументи. Використання у навчальній діяльності інтерактивних технологій сприяє самореалізації особистості учня, підвищує його мотивацію до навчання та адаптацію в освітньому середовищі, розвиває його комунікативні здібності і веде до підвищення внутрішньої самооцінки.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1       Використання інтерактивної платформи Mozaik як об’єкта навчальної взаємодії між учасниками освітнього процесу / Л. Деркач, Л. Констанкевич // Наука і освіта. - 2020. - № 1. - С. 66-75.

2       Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376с.

3       Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). К. : Райдуга, 2000. 62 с.

4       Інтерактивна панель EdPro. URL: https://edpro.ua/?utm_source.

5       Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Київ, 2011. 135 с.

6       Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: метод. Посіб. Уклад.: О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: А.Н.Н., 2002. 

7       Гін А. Прийоми педагогічної техніки. – Луганськ, 2004. – 84 с. 

8       Крамаренко С.Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів // Відкритий урок. – 2002. - №5/6. 

9        Застосування інтерактивних технологій у навчанні молодших школярів: Методичний посібник для вчителів початкової школи / О. І. Пометун, Л. В. Пироженко, О. А. Біда та ін. — Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. — 304 с.

10  MozaBook https://www.mozaweb.com/uk/mozabook.

11  MozaBook. Перші кроки.

https://www.mozaweb.hu/partner_images/Getting_Started_Ukrainian.pdf.

 

10 коментарів:

  1. З автором повністю погоджуюся. Попрацювавши з сервісом Classtime, прийшла до висновку, що опитування можна створити швидко, постійний доступ до загальної бібліотеки тестів, в тестах є можливість перемішування запитань, обмеження часу, кількість балів за завдання, кількість спроб. Ці можливості надають безпаперову взаємодію між учасниками освітнього процесу, що робить його зручним для використання.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Так, але на жаль, не всі можуть відчути переваги сервісу, адже Classtime в повному доступі не є безкоштовним.

      Видалити
  2. Знання математики є запорукою успіху у різних сферах життєдіяльності, тому інтерактивні технології дають змогу рухатися у сучасному ритмі життя учням. І дуже чудово, що є викладачі, які це розуміють і докладають зусиль для їх використання у своїй практиці

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую автору за інформацію. Зараз педагогам пропонується безліч різноманітних сервісів, з якими не завжди просто розібратися. Доповідь Оксани Володимирівни дозволяє зрозуміти всі переваги Classtame та визначити для себе необхідність його використання.

    ВідповістиВидалити
  4. На уроках, де використовуються технології інтерактивного навчання, діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки, вони є активними учасниками освітнього процесу.
    Застосування активних та інтерактивних технологій навчання сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую! Ви, як викладач математики розумієте доцільність застосування інтерактивного навчання.

      Видалити
  5. Дякую, Оксано Володимирівно за цікаву і змістовну статтю! Інтерактивний – означає можливість взаємодіяти або знаходитись у режимі
    бесіди, діалогу з чим-небудь або ким-небудь. Отже, інтерактивне навчання – це, перш
    за все, діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія учителя і учня.

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую за цікаву статтю! Зміст статті відповідає обраній темі, матеріал викладено грамотно, характеризується логічною послідовністю.

    ВідповістиВидалити