Токар Валентина Петрівна

 

«ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ У ПРОФІЛЬНУ ТА ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ».

Валентина Петрівна Токар

майстер виробничого навчання

АНОТАЦІЯ

У роботі розкриті деякі аспекти теми: “Впровадження сучасних технологій виробництва у процес професійно-практичної підготовки”. В роботі описано мету, стратегію і завдання інноватизації змісту навчання професії. Описується також кадрове, матеріально-технічне, фінансове, інформаційне забезпечення названого процесу, аналізується структура та процес формування готовності педагогічного колективу закладу професійної освіти до інноваційної діяльності. Робота може бути цікавою для майстрів виробничого навчання, викладачів професійно-теоретичної підготовки та інших категорій педагогічних працівників закладів професійної освіти

ВСТУП

ХХІ століття – це час переходу до нової фази розвитку громадянського суспільства, яку називають суспільством інформаційним. У ньому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури всього населення набувають вирішального значення для економічного і соціального поступу країни. Освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Її стрижень – розвивальна, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, здатної до самоосвіти і саморозвитку, особистості, яка вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання професійних проблем. Актуальним завданням, яке стоїть перед системою професійної освіти сьогодні є підготовка конкурентноспроможних фахівців, забезпечення високого рівня їх професійної мобільності, створення умов для максимального розкриття талантів і творчого потенціалу молодих робітників. У Національній доктрині розвитку освіти передбачається вдоконалення механізмів участі роботодавців в забезпеченні функціонування і розвитку професійної освіти. Реформування освіти в Україні є спробою застосування інноваційних форм на додаток і з метою розширення меж можливостей традиційних систем професійної освіти. З цією метою у професійній освіті розробляються стратегії і апробуються тактики вдосконалення навчально-виробничого процесу із залученням соціальних партнерів – замовників кадрів.

ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА

Впровадження сучасних технологій виробництва у процес професійно-практичної підготовки як проблема сучасної педагогічної науки і практики Мета і завдання інноваційного проекту. Названі характеристики описуваного інноваційного проекту є такими:

·                        провадження у освітній процес професійно-технічного навчального закладу інноваційних технологій;

·                        моделювання інноваційної професійної діяльності майбутніх фахівців;

·                        створення єдиної інноваційної системи професійного навчання учнів, адаптованої до динаміки розвитку сучасного виробництва;

·                        вивчення ринку праці, пошук шляхів соціального партнерства та співпраця між партнерами.

Створення робочої групи. Для розробки інноваційного проекту у ЗПО наказом директора була створена робоча група. Нормативна підтримка створення інноваційного проекту забезпечена Законами України «Про освіту», “Про загальну середню освіту”, «Про професійно-технічну освіту», “Про інноваційну діяльність”, Положенням Міністерства освіти і науки України «Про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності» (наказ Міністерства освіти і науки України №522 від 17.11.2000 р.), Постановою Верховної Ради України «Про концепцію науково-технічного та інноваційного розвитку України». На основі «Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності членами робочої групи розроблено:

·                        план роботи робочої групи;

·                        діагностичні анкети щодо тематики вибору і актуальності теми інноваційного проекту;

·                         критерії оцінки соціального партнерства в інноваційній діяльності;

·                         концепцію співпраці професійно-технічного навчального закладу з роботодавцями;

·                        підібрана методична література з даної проблеми;

·                        проведено ряд інструктивно-методичних нарад по підготовці педагогічного колективу до роботи над даною проблемою.

ОБҐРУНТУВАННЯ АКТУАЛЬНОСТІ ОБРАНОЇ ТЕМИ.

Інтенсивне реформування освіти в Україні зумовлює наполегливі пошуки шляхів трансформування освітнього процесу на гуманістичних засадах. Одним із прояв трансформування є інноваційні педагогічні та виробничі ідеї, що передбачають якісно нові перетворення як цілісного педагогічного процесу, так і його складових, що приводять до істотного підвищення його результативності. Тому основну ідею реформування системи освіти можна сформулювати таким чином: ефективність навчання може бути поліпшена завдяки проектуванню і поширенню інноваційних освітніх систем і технологій.

Сьогодення висуває нові вимоги оновлення змісту ЗПО, запровадження інноваційних педагогічних та виробничих технологій, пошуку нових форм і методів організації навчального процесу. З усіх освітніх галузей максимально інтегрованою у виробництво є професійно-технічна освіта; без тісної, всебічної взаємодії з широким колом соціальних партнерів її подальший розвиток неможливий. Існуючі технології підготовки, матеріально-технічна база, кадровий потенціал ЗПО не повною мірою задовольняють вимоги роботодавця через відсутність адаптації до вимог конкретного виробництва. Темпи технологічного переоснащення, сучасних виробництв такі, що значна кількість знань втрачає актуальність через 3-5 років. Це ще раз підтверджує необхідність випереджувальної освіти, орієнтованої на здобуття нових фундаментальних знань, вивчення процесів і технологій безпосередньо на виробництві.

Наш педагогічний колектив чітко усвідомив, що найважливішим чинником підвищення якості професійного навчання, адаптації молодих робітників до нових економічних умов, закріплення їх на робочих місцях в умовах ринку праці є соціальне партнерство.

Тому важливого значення набуває така функція професійної освіти як соціальна, сутність якої полягає в забезпеченні високого рівня соціального захисту випускників ліцею на основі здобуття ними якісної професійної освіти. Крім того, соціальне партнерство сприяє соціальному захисту учнів, поліпшенню професійної підготовки, обґрунтованому розподілу та працевлаштуванню випускників, зростанню ефективності роботи підприємств. Аналіз стану і тенденцій зміни педагогічної системи відповідно до прогнозу змін соціального замовлення За цей період ЗПО набув певного досвіду підготовки висококваліфікованих, конкурентноспроможних фахівців.

Ми розуміємо, що в сучасних умовах господарювання, з розвитком малого і середнього бізнесу, в умовах створення нових типів підприємств, при неймовірно динамічному розвитку приватних підприємств громадського харчування, застосування нового обладнання і технологій, зростання конкуренції на ринку праці та вимог до рівня кваліфікації майбутніх робітників необхідна тісна взаємодія ліцею з роботодавцями, приватними підприємцями та іншими суб’єктами праці. За основу інноваційного розвитку навчального закладу вибрано одним із напрямків – співпраця професійно-технічного навчального закладу з роботодавцями, пошук інноваційних шляхів соціального партнерства. Навчальним закладом визначено коло соціальних партнерів – замовників кадрів.

Стратегія та основні завдання переходу до нової моделі педагогічної системи. Сучасні роботодавці зацікавлені в такому працівникові, який уміє думати, самостійно розв’язувати різноманітні проблеми; володіє критичним і творчим мисленням. «Сила будь-якого трудового колективу вимірюється розвитком індивідуальних можливостей кожного окремого трудівника», - визначив К.Ушинський.

Для сучасної професійної підготовки кваліфікованих робітників необхідним є високий рівень самостійного оволодіння новими знаннями та вміннями. Мобільність, творчий характер праці професіонала зумовлюють прогностичний характер змісту професійного навчання. Суть якого, полягає в прогнозуванні розвитку всіх компонентів праці: нових матеріалів, машин, механізмів, технологій, об’єктів праці, способів її організації, що є неможливим без співпраці навчального закладу з широким колом соціальних партнерів.

Сьогодні роботодавцям необхідна оновлена профтехосвіта, в іншій формі. Це стосується швидшого навчання, надання вмінь і навичок виконання технологічних операцій, максимальна пристосованість до умов конкретного виробництва, впровадження в навчально-виробничий процес сучасних технологій виробництва. Здобувачі освіти закладу проходять виробниче навчання та виробничу практику підприємствах громадського харчування. Бази практики повністю забезпечують виконання програм виробничого навчання. Вивчення та аналіз результатів співпраці з підприємствами - замовниками кадрів здійснюється методами спостереження за виробничим навчанням учнів під час проходження виробничої практики, бесідами з учнями і майстрами в/н, анкетуванням, вивченням навчальної документації, стажуванням педагогічних працівників на підприємствах, ефективністю професійної підготовки учнів в умовах виробництва.

З року в рік зміцнюється та зростає навчально-матеріальна база ліцею, підвищується рівень педагогічної майстерності працівників навчального закладу. За останні роки було модернізовано майстерні кухарів, кондитерів, лабораторія автослюсарів, кабінети інформатики, охорони праці, української мови, математики, кулінарії тощо. Розширення навчальної бази і обладнання робочих місць новим устаткуванням сприяє підготовці якісно нових робітників, які мають достатні навички роботи на сучасній техніці і володіють потрібним запасом знань, щоб швидко адаптуватися в умовах виробництва.

У центрі освітнього процесу поставлені уроки виробничого навчання з конкретними завданнями: виготовлення такої продукції, яка б складала гідну конкуренцію виробам підприємств харчової промисловості міста, і одночасно була привабливою і дешевою. На базі ліцею проводяться обласні семінари-практикуми, конкурси професійної майстерності.

Педагоги закладу є постійними учасниками обласних заходів, конкурсів, змагань. Колектив ліцею тісно підтримує зв’язки з вищими навчальними закладами. Конкретизація завдань найближчого етапу розвитку соціального партнерства в інноваційному режимі функціонування. Для створення взаємодії між ланками професійний ліцей – виробництво педагогічний колектив ліцею визначив шляхи соціального партнерства, ключовою частиною якого повинна стати організація спільно з роботодавцями якісного виробничого навчання та практики учнів, стажування та підвищення кваліфікації педагогів в умовах виробництва. З цією метою створена координаційна рада з соціального партнерства, розроблені договори соціального партнерства.

Якісна підготовка кваліфікованих робітників потребує творчого підходу викладачів та майстрів виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів (ЗПО) до вибору змісту, форм, методів та засобів навчання, максимального використання досягнень сучасної педагогічної науки, нових педагогічних і виробничих технологій. Які мають бути орієнтованими не лише на передачу готових знань, а й відображати ідеї розуміння та визнання чужої точки зору, повагу до особистості, організації співпраці та самовираження в діяльності, в творчості, тобто на формування комплексу особистісних якостей учнів.

Розвиток сучасної техніки та виробництва неможливий без висококваліфікованих робітничих кадрів, яких готує професійно-технічна освіта.

Оновлення змісту підготовки в закладах професійної освіти становить основу стратегічних завдань, визначених Державною національною програмою «Освіта» («Україна XXI століття»). Це зумовлює необхідність реалізації Концепції професійної освіти, Законів України «Про освіту», «Про професійнутехнічну освіту», Національної доктрини розвитку освіти в Україні тощо.

Сучасний етап розвитку ЗПО пов’язаний з необхідністю розв’язання проблеми підвищення інтелектуального рівня пізнавального і творчого потенціалу учнів. Пошук засобів для розвитку пізнавальних і творчих здібностей, підвищення ефективності навчання є проблемою загальною для багатьох країн. Нині розроблено велику кількість технологій навчання, що спонукає до теоретичного узагальнення, аналізу, класифікації та вибору оптимальних.

Процес використання традиційних і впровадження нових (інноваційних) технологій навчання протікає стихійно. У процедурі їхнього відбору і реалізації у навчальному процесі мають місце суперечності між: новими цілями освіти і старими способами представлення і засвоєння знань; зростаючими об’ємами інформації, яку необхідно передати учням і обмеженою кількістю навчального часу; гострою необхідністю педагогічних інновацій в навчальному процесі і недостатньою розробленістю методології використання нових педагогічних технологій в освіті. Наявність цих суперечностей обумовлює необхідність вивчення ефективності використання інноваційних методик.

Таким чином, актуальність проблеми вдосконалення навчально-виховного процесу професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, її недостатня теоретична розробленість та потреби практики зумовили вибір теми конкурсної роботи. У нормативних документах наголошується необхідність розвитку професійної освіти з метою підготовки кваліфікованих фахівців, конкурентоздатних на ринку праці, таких, що вільно володіють своєю професією і орієнтованих в суміжних областях діяльності, готових до постійного професійного зростання, соціальної і професійної мобільності. Реалізація цієї мети припускає, перш за все, підвищення якості освіти.

Вирішення цієї проблеми багатопланове, оскільки якість освіти визначається сукупністю показників, що характеризують різні аспекти навчальної діяльності: зміст освіти, технології навчання, матеріально-технічне забезпечення, кадровий потенціал. Формування власної кар’єри, відповідальності за результати своєї професійної діяльності. Саме професійна, докорінно оновлена освіта, здатна створити стабільний запас кваліфікації робітника, що дасть змогу оперативно реагувати на швидкісні зміни технологій виробництва.

Сучасне життя розвивається швидкими темпами, тому система професійної освіти повинна розвиватися, змінюватися. В Україні формується нова система освіти, яка орієнтована на входження у світовий освітній простір, супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу. Це зумовлює появу 4 освітніх інновацій, які покликані суттєво змінити освітній процеc. Тому викладач, навіть найталановитіший, уже не може бути єдиним джерелом інформації. Традиційне навчання з його авторитаризмом, орієнтацією на середнього учня, перевагою.

Сучасному учневі не так треба подати тему, як навчити осмислювати її, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Отож, повернути учням інтерес до вивчення спеціальних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукає до пошуків. Сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інноваційні технології навчання.

ВИСНОВОК

Освітня інноваційна діяльність в навчальних закладах закладає основи інноваційної діяльності учнів в майбутньому.  Саме вчитель – новатор формує розвинену особистість, яка  використовує набуті знання і вміє самостійно їх поповнювати , конкурентноспроможну в будь – якій сфері суспільного життя,  відповідальну, здатну в ідеалі досягти найголовнішої мети  життя людини – щастя.

  Отже, оскільки викладач є організатором освітнього процесу то його основною метою є пробудити і підтримати прагнення дітей до пізнання, що спонукає педагогічний колектив шукати шляхи підвищення інтересу студентів до навчання, урізноманітнюючи його зміст, форми та прийоми через використання інновацій. Навчання з використанням інноваційних технологій якісно перевищує класичну освіту. Воно інтегрує процеси, які не можна об’єднувати в межах класичної освіти:навчання, працевлаштування, планування кар’єри, безперервна освіта. Проте на даний час питання впровадження інноваційних технологій вимагає серйозного науково-методичного підходу, який забезпечує роботу педагогічного колективу над реалізацією науково-методичної проблеми.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Даниленко Л.І. Теорія і практика інноваційної діяльності в загальній середній школі// Управління освітою. 2001. - №3. - С. 18-24

2.Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. - К., 2004.

3. Ігнатенко М. Сучасні освітні технології // Математика в шк.,- 2003. - №4. 4.Педагогические технологии / Под общей ред. В.С. Кукушкина. – Ростов н/Д., 2002.

5.Химинець В.В. Інноваційна освітня діяльність/ В.В. Химинець. – Ужгород: Інформаційно-видавничий центр ЗІППО, 2007. – 364 с.

 

3 коментарі: