ОНЛАЙН ТА ОФЛАЙН РЕСУРСИ У ПІДГОТОВЦІ ДО ЗНО З
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Кузнєцова
Інна Володимирівна,
викладач української мови та літератури Регіонального центру професійної
освіти ім. О.С. Єгорова
АНОТАЦІЯ
Організувати якісне навчання з
використанням цифрових технологій, надихати й мотивувати учнів, давати раду
технічним проблемам в поєднанні з традиційними методиками стало основними
викликами сучасного педагога.
Актуальним постало питання як ґрунтовно
підготувати здобувачів освіти до зовнішнього незалежного оцінювання.
Поєднання online та offline методик
допомагає краще засвоїти навчальний матеріал. Використання онлайн-інструментів
робить уроки цікавими, інтерактивними, активізує критичне мислення, сприяє розвитку
пам’яті та уваги здобувачів освіти, дає можливість учням швидко повторити та
узагальнити вивчену інформацію.
Ключові слова: Google Meet, Zoom, Prometheus, ZNOUA, Class Room, онлайн та офлайн-ресурси.
ВСТУП
ЗНО з української мови – це тест, який вміщує в собі теми зі шкільної програми
за період 7-11 класу. Найважливішими компонентами підготовки до ЗНО є:
системність, регулярність та відповідальність до процесу. Насамперед, варто ознайомитися з чинними програмами ЗНО, яка затверджується за 9-10 місяців до ЗНО.
Великою популярністю користуються навчальні вебінари, коли учень взаємодіє
з викладачем онлайн. В такому випадку важливо знайти платформу, де навчальний матеріал
буде якісним та відповідатиме чинній програмі. Такі інтерактивні методи
дозволяють з цікавістю вивчати і опановувати матеріал, який при цьому зберігає
весь необхідний науковий зміст.
Якщо учень віддає переваги офлайн-навчанню, то більше уваги потрібно приділити
систематизації матеріалу. Насамперед учневі важливо вибрати
формат, який дозволить опанувати максимум інформації. Онлайн-курси є ідеальним вирішенням цієї проблеми.
Завдяки наявності подкастів, відеоматеріалів, візуальних матеріалів,
конспекту та тестових завдань для самоконтролю, можна опанувати весь необхідний
навчальний матеріал.
Онлайн-ресурси для підготовки до ЗНО
Prometheus
Програма курсу "Українська мова та література. Повний курс підготовки
до ЗНО". Відеолекції, завдання та форум онлайн-курсу доступні для
користування в будь-який час.
Освіта. UA
На сайті розміщені онлайн-тести з української мови та літератури, що були
під час основних та додаткових сесій ЗНО за всі минулі роки. Після виконання тестів можна переглянути правильні відповіді до завдання та отримати результат. Крім
того, фіксується час на виконання завдань.
ZNOUA
Це YouTube-канал про підготовку до ЗНО, на якому публікуються
відео-уроки, лекції та анонси освітніх подій. Тут можна переглянути
відео-аналіз тестів за минулі роки, розбір усіх складних тем, відповіді на
тести ЗНО, підказки і лайфхаки.
Оsvita.ua
Тести ЗНО онлайн з предмета «Українська мова», що були
запропоновані для виконання абітурієнтам під час основних та додаткових сесій
зовнішнього незалежного оцінювання, а також варіанти тестів, що пропонувались
абітурієнтам під час пробного зовнішнього незалежного оцінювання.
Під кожним
завданням у тестах з української мови ви знайдете посилання на опис правильного
виконання завдання та схему його оцінювання.
Vseosvita.ua
Тренажер ЗНО – це сучасний
онлайн-сервіс, який не лише перевіряє теоретичні знання, а й допомагає набути
практичних навичок для ЗНО. Це справжній тренажер, регулярні заняття з яким натренують
розум, пам'ять та допоможуть позбутися страху перед тестуванням. Продуманий функціонал
дає змогу регулювати темп проходження тестів, обирати необхідний формат
підготовки, а також аналізує відповіді та створює статистику успішності учня.
Методичні лайфхаки для підготовки до ЗНО
1.
Матеріал
поєднувати з ресурсами для самостійної роботи (тренажери - Перший слайд - зображення або визначення,
другий - пояснення.)
2.
Укладання
разом з учнями таблиць-пам’яток «Твір-присвята», «Прізвище – псевдонім»,
«Герой-твір» в окремому зошиті і повторення на кожному уроці.
3.
E-mail + група в
Telegram + facebook + Instagram. Створення відео контенту, челенджів та
викладання їх у соціальні мережі сприяє створенню ситуацій успіху серед учнів
та заохоченню їх до успішного складання ЗНО. Викладачами разом з учнями були
створені такі відео ресурси: «Обслуговуй українською!», «Розмова з Лесею»,
«Декламуємо Шевченка».
4.
Перевірку
знань здобувачів освіти мовних одиниць, героїв творів, сюжетних деталей варто
проводити за допомогою онлайн вправ та тренажерів «Склади пазл», «Розподіли»,
«Встанови відповідності».
5.
Створення
групою учнів сайтів, блогів про молодіжний сленг, письменників, про суперечливі
питання нового правопису сприятиме поглибленню та розширенню знань, які
потрібні на ЗНО.
6.
Одним зі
складних питань у підготовці до ЗНО є запам’ятовування стилів, жанрів творів,
тому створення та розгляд презентацій «Перифрази про письменників», «До якого
твору ілюстрація», «Вгадай за портретом», «А що зі стилями?» сприятимуть
цікавому засвоєнню учнями матеріалу.
7.
Онлайн уроки
та консультації за допомогою Google Meet та Zoom – можливість спілкування, коригування знань, вдосконалення
умінь і навичок учнів на відстані.
8.
При змішаній
та дистанційній формі навчання дуже якісною є робота за допомогою платформи
ClassRoom. Учні мають доступ не лише переглядати матеріал на Google диску, презентації, відео, запропоновані викладачем, але й виконувати
контрольні роботи, проходити тестування, заповнюючи Google форми. Зокрема, цікавою є форма «Власне
висловлення», у якій учням пропонується написати есе на одну з тем «Гаджети чи
реальне спілкування?», «Що краще: книга електронна чи паперова?». Зазвичай
здобувачам освіти складно писати твори, але ця форма роботи дозволяє легко це
зробити, адже в ній зазначені усі вимоги (кількість слів, початок абзаців,
запропоновані приклади з життєвого досвіду та української літератури). Тому
більшості учням вдається заповнити таку форму і надалі легше писати паперовий
варіант власного висловлення, адже в уяві зберігається схема висловлювання.
9.
Читання художньої літератури.
Цей метод продовжує діяти! Читання художніх романів та новел залишається
найкращим способом підготовки до ЗНО,
коли ви зможете зануритися до атмосфери сюжетних подій та
відчути себе її безпосереднім учасником. Але на допомогу учням
може прийти аудіо бібліотека, де наявний текст творів не лише у повному обсязі,
але й у скороченому. В інтернетпросторі достатньо відео переказів програмових
творів та навчальних відеороликів, які стануть у нагоді при підготовці до ЗНО.
10.
Наявність Yuo Tube каналу – можливість для
самореалізації викладача та учнів. Такий канал може містити відео контент із
записами онлайнуроків, поясненням складних тем та питань, відео із виразним
читанням поезій як учнями, так викладачем, цікаві відео для підготовки до ЗНО.
Для підготовки
матеріалів до ЗНО та навчанні учнів викладач може використовувати
онлайн-інструменти:
1.
Learning Apps – онлайн-сервіс, за допомогою якого викладач може створювати та зберігати
різноманітні мультимедійні дидактичні вправи.
Цей конструктор інтерактивнихзавдань, дає можливість учням
перевірити та закріпити свої знання в цікавій ігровій формі під час уроку, або вдома.
2.
UtellStory – онлайн - сервіс для створення цифрових історій, використовуючи відео,
аудіо, світлини, текст, зображення.
3.
My storybook
– онлайн -сервіс для створення цифрових історій-оповідань за допомогою персонажів,
картинок, тексту. Гарний інструмент для подачі нового матеріалу та закріплення знань.
ВИСНОВОК
Інтернет успішно інтегрувався
в усі сфери життя та давно взяв на себе не тільки розважальну,
а й освітню функцію. То ж не дивно, що наразі одним
з головних трендів сучасності стала саме онлайн-освіта.
Під час поєднання
навчання онлайн- та офлайн, матеріал предмету потрібно чітко розподілити, що є найкращим способом для підвищення ефективністі освітнього процесу.
Кількість онлайн- та офлайн-діяльності розподіляється приблизно порівну. Саме така модель дає
змогу краще підготуватися до ЗНО з української мови та літератури.
Таким чином традиційні
уроки поруч із онлайн-навчанням
дали поштовх тому, що ми нарешті почали рухатися із швидкістю наших учнів та
світових процесів.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Міфи про ЗНО, [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://istzno.dp.ua/news/mifi-pro-zno
2. Технології дистанційного професійного навчання. Методичнийпосібник
/ [О. В. Базелюк, О. М. Спірін, Л. М. Петренко, А. А. Каленський та ін.]. –
Житомир: «Полісся», 2018. – 160 с.; іл.
3. Стаття.
Підготовка до ЗНО з історії України здобувачів освіти в умовах онлайн та офлайн
простору, Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://vseosvita.ua/library/statta-pidgotovka-do-zno-z-istorii-ukraini-zdobuvaciv-osviti-v-umovah-onlajn-ta-oflajn-prostoru-381542.html
Погоджуюсь з Вами, Інно Володимирівно, що якісна підготовка учнів до ЗНО є дуже нелегка справа, тому сучасний викладач має докладати неабиякі зусилля, щоб мотивувати та зацікавити учнів різними методами та засобами навчання.
ВідповістиВидалитиБажаю успіхів в подальшій діяльності!
Дякую
ВідповістиВидалитиДякую. Погоджуюся з вами та вважаю основною метою психологічної підготовки до ЗНО - забезпечення оптимальної реалізації психічних можливостей учнів та застосування, у максимальній мірі отриманих знань, умінь та навичок під час зовнішнього оцінювання.
ВідповістиВидалитиЦікавий та актуальний матеріал. Дякую за статтю. Успіхів Вам та здоров’я.
ВідповістиВидалити