ТЕОРІЯ
І ПРАКТИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ У ПРОФІЛЬНУ ТА ПРОФЕСІЙНУ
ПІДГОТОВКУ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ
Мерещенко
Дмитро Миколайович.
майстер
виробничого навчання Регіонального центр професійної освіти ім. О.С. Єгорова.
АНОТАЦІЯ
Сучасний етап розвитку професійно-технічних навчальних закладів пов’язаний
з необхідністю розв’язання проблеми підвищення інтелектуального рівня
пізнавального і творчого потенціалу учнів. Пошук засобів для розвитку
пізнавальних і творчих здібностей, підвищення ефективності навчання є проблемою
загальною для багатьох країн. Нині розроблено велику кількість технологій
навчання, що спонукає до теоретичного узагальнення, аналізу, класифікації та
вибору оптимальних. Процес використання традиційних і впровадження нових
(інноваційних) технологій навчання протікає стихійно. У процедурі їхнього
відбору і реалізації у навчальному процесі мають місце суперечності між: новими
цілями освіти і старими способами представлення і засвоєння знань; зростаючими
об’ємами інформації, яку необхідно передати учням і обмеженою кількістю
навчального часу; гострою необхідністю педагогічних інновацій в навчальному
процесі і недостатньою розробленістю методології використання нових
педагогічних технологій в освіті.
КЛЮЧОВІ СЛОВА:
Інноваційні технології, профільна та професійна
підготовка, зручність та переваги, учень, викладач.
ВСТУП
Виведення освіти в Україні на
рівень розвинутих країн світу, можливо лише за умов відходу від авторитарної педагогіки
та впровадження у навчання інновацій. Перехід на інноваційний характер навчання
передбачає серйозну роботу над створенням науково обґрунтованої педагогічної
системи, вимагає спеціальних досліджень, координації зусиль методистів,
педагогів, психологів, а також напруженої праці педагогів-практиків. Донедавна
терміни «інновація», «інноваційний процес» у вітчизняній педагогічній
літературі майже не вживалися. Зараз ситуація змінилася. І хоча трактування цих
термінів у різних авторів має суттєві відмінності, у практиці вони
використовуються досить широко, що свідчить про становлення нового напряму у
педагогічній науці і практиці – педагогічної інноватики. Якщо новація – це
потенційно можлива зміна, то інновація – це зміна реалізована, така, яка з
можливості стала реальністю. Новація більшістю дослідників розглядається як
зміна, що здійснюється цілеспрямовано і має прогресивну спрямованість на
підвищення ефективності освіти. Часто новації пов’язуються з модернізацією.
Деякі автори визначають педагогічні інновації як специфічну форму передового
досвіду, що має радикальний характер, містить нові рішення актуальної проблеми,
дає якісно нові результати, що поширюються на інші компоненти освітньої
системи. Сьогодні більшість закладів освіти системи професійно-технічної освіти
в той чи іншій мірі працюють у інноваційному режимі.
Найважливіша риса сучасного
навчання – його спрямованість на те, щоб навчити учнів не лише
пристосовуватися, а й активно діяти в ситуаціях, які зазнали соціальних змін.
Ці освітні орієнтири отримали міжнародне визначення як робочі орієнтири в
програмах ЮНЕСКО. Інноваційність у навчанні має також соціально-філософський
аспект, який за останні роки привернув до себе пильну увагу соціологів і
соціальних філософів. «Інноваційне навчання» – процес і результат такої
навчальної та освітньої діяльності, яка заохочує введення інноваційних змін в
існуючу культуру, соціальне середовище.
Інноваційне навчання стимулює
активну участь у проблемних ситуаціях, які виникають як перед окремою людиною,
так і перед цілим суспільством. Усвідомлення його потреби розширює обрії
дидактичних пошуків. Таке навчання пов'язане з творчим пошуком на основі
наявного досвіду, тобто з його збагаченням. Процес професійного виховання учнів
починається з першого ж дня їхнього навчання в навчальному закладі ПТО.
Професійна спрямованість
викладання фізики, хімії, математики, української мови і літератури формує нові
уявлення учнів про ці предмети і про майбутню професію в цілому. Але сформована
уява — це тільки заохочувальний стимул до оволодіння нею. Як відомо, процес
оволодіння обраною професією розпочинається з вивчення загальнотехнічних
дисциплін, з поступовим переходом до професійної підготовки. Професійна ж
підготовка конкурентоспроможного робітника значною мірою залежить від
професійної і педагогічної майстерності викладача та майстра виробничого
навчання.
Інноваційні технології навчання.
Головними ознаками професійної
майстерності педагогічного працівника є:
1. Оволодіння ефективними
засобами передачі учням знань і умінь;
2. Уміння планувати й
здійснювати педагогічний вплив;
3. Уміння встановлювати
правильні взаємостосунки з учнями, організовувати і спрямовувати їхню
діяльність;
4. Уміння переконувати;
5. Глибоке знання свого
предмета, широка ерудиція тощо.
Набуття високого рівня педагогічної
майстерності — процес тривалий і складний. З огляду на це, неабияке значення
має відмова від традиційних методів навчання. Кожний викладач має самостійно
впроваджувати ефективні форми і методи навчання. Як правило, краще засвоєння
нового матеріалу відбувається в процесі активної діяльності учнів за умови,
коли в нього вносяться елементи новизни. Підкреслимо значення використання
спеціальних мнемонічних засобів, тобто засобів запам'ятовування і зберігання
інформації. До них належать: смислове групування матеріалу, виділення головної
думки, складання плану, конспекту, логічних схем, виділення в них основних
зв'язків і відношень. Інноваційна діяльність педагога професійної школи,
пов'язана з проектуванням і реалізацією інноваційних технологій. Вона буде
ефективною за умови наявності у нього системи прогностичних, проектувальних,
конструктивних, організаційних, комунікативних, рефлексивних, аналітичних та
інших умінь. Зважаючи на те, що до інноваційної технології входить система
умінь, що забезпечує проектування і реалізацію навчально-виховного процесу,
педагог професійної школи має оволодіти вміннями організації кожного етапу
професійно-педагогічної діяльності на основі врахування низки чинників:
пріоритетності цілей професійної освіти, специфіки змісту навчання, вікового і
освітнього рівня учнів, фізичного стану, рівня навчально-методичного та
матеріально-технічного забезпечення.
Найбільш популярними у педагогів професійної школи
є такі педагогічні технології:
1.Інформаційно-розвивальні, які
передбачають виклад педагогом теоретичних відомостей під час проведення лекції
або семінарського заняття; організацію самостійної роботи учнів з вивчення
нових знань з теоретичних джерел, інструкцій, комп'ютерних засобів навчання.
2.Діяльнісні, спрямовані на
підготовку професіонала, здатного кваліфіковано розв'язувати виробничі
завдання. Ці технології передбачають проведення аналізу виробничих ситуацій,
розв'язання ситуативних виробничих завдань, ділові ігри, моделювання
професійної діяльності в навчальному процесі, організацію професійно
спрямованої дослідницько-пошукової роботи тощо.
3. Розвивальні, спрямовані на
професійний розвиток майбутнього фахівця, здатного творчо працювати, самостійно
визначати способи і засоби вирішення проблемних виробничих ситуацій тощо. До
цих технологій входять - проблемне навчання, проблемні лекції, семінари,
навчальні дискусії, лабораторно-практичні роботи з елементами дослідництва,
діяльності, ігри.
4. Особистісно орієнтовані,
метою яких є формування активної, творчої особистості майбутнього фахівця,
здатного самостійно будувати і коригувати свою навчально-пізнавальну
діяльність. До цих технологій входить аудиторна (незначна) і позааудиторна
самостійна діяльність учнів, робота за індивідуальним планом, дослідницька
робота, метод проектів тощо.
Основними принципами інноваційного розвитку
освітнього процесу є:
1.Принцип системності інноваційного розвитку,
що передбачає врахування розмірності всього комплексу змін освітнього процесу;
2. Принцип досягнутого
результату, що відображає залежність наступних нововведень від рівня
культурного засвоєння попередніх;
3. Принцип модульної побудови
інноваційних структур освітнього процесу. До основних завдань інноваційного
розвитку освітнього процесу ЗПО слід віднести:
4. Моделювання інноваційної
професійної діяльності майбутніх фахівців;
5. створення єдиної
інноваційної системи професійного навчання учнів, адаптованої до динаміки
розвитку сучасного виробництва;
6.Розробку інноваційних
технологій навчання та їх впровадження в освітній процес ЗПО.
Формування
професійно-педагогічної інноваційної діяльності педагогів ЗПО як основа
розвитку творчого потенціалу суб'єктів навчально-виховного процесу сприятиме
подальшому удосконаленню професійно-педагогічних вмінь, позитивній мотивації
учня як суб'єкта навчання, якщо у роботі з упровадження дотримуватися таких
етапів:
1. Діагностика готовності
педагогів ЗПО до формування професійно-педагогічної інноваційної діяльності;
2. використання нової парадигми
освіти — педагог та учень перебувають на рівних позиціях (суб'єкт — суб'єкт);
3. зміна на цій основі їх
мотивації до навчально-виховного процесу;
4. опанування теоретичних знань
щодо інноваційної діяльності ЗПО;
5. формування
професійно-педагогічних умінь інноваційної діяльності, враховуючи категорію,
стаж роботи, кваліфікацію педагога.
Практичне значення мають
обґрунтовані для певних категорій педагогічних працівників форми інноваційної
діяльності, які впливають на розвиток творчої особистості в навчально-виховному
процесі, підготовка програм, розробки рекомендацій для самостійної роботи
педагогів з інноваційної діяльності, методичні рекомендації.
Особливе місце при реалізації
педагогічного підходу приділяється діагностиці процесу навчання. З цієї
діагностики починається планування процесу викладання, перевірки й обліку
знань. Діагностика проводиться в ході навчання, і обов'язково досліджуються
результати навчальної діяльності. При цьому діагностика передбачає відстеження
досягнень учнів як щодо оволодіння знаннями, так і на рівні розвитку їхніх
здібностей на основі чітких параметрів результативності навчання.
Різноманітність інноваційних технологій робить процес навчання дійсно творчим,
збуджує зацікавленість учнів, поліпшує розуміння і засвоєння матеріалу
Методичні форми роботи дають такі відсотки: лекція — 5 % засвоєння;
індивідуальне або групове читання — 10 % засвоєння; аудіовізуальний метод—20 %
засвоєння; демонстрування — 30 % засвоєння; групові дискусії — 50 % засвоєння;
активне навчання (рольові ігри, розігрування ситуацій) — 70 % засвоєння;
навчання інших — 90 % засвоєння.
Суть інтерактивного навчання у
тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії
всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у
співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами
навчання, розуміють, що вони роблять, рефлектують з приводу того, що вони
знають, вміють і здійснюють. Використання інноваційного підходу до навчання
учнів дозволяє підняти на якісно новий рівень педагогічний процес, підвищити
рівень навчальних досягнень, забезпечує психолого - емоційну комфортність і
подальшу соціальну адаптованість учнів, готовність реалізувати особисті якості
в індивідуальній чи колективній діяльності (в системі «учитель - учень», «учень
- учень»).
Сучасний урок передбачає
підготовку не теоретиків, а гуманних, освічених людей; навчання не словом, а
справою; проведення уроку не для учнів, а разом з ними; спрямування діяльності
не на групу в цілому, а на особистість кожного учня; забезпечення повного
засвоєння навчального матеріалу на уроці. Педагогічна інноватика полягає у постійному
пошуку і впровадженні нових максимально ефективних технологій навчання і
виховання, результатом яких має бути формування високо адаптованої до змінних
умов, активної діяльної, творчої особистості, яка вміє аналізувати, долати
будь-які труднощі, бо вона ще в юному віці з допомогою вчителя пізнала,
створила себе, навчилася володіти собою. Орієнтація на нове, пошук і впровадження
нового не є самоціллю педагогічної інноватики. Передусім вона спрямована на
забезпечення адекватності навчальновиховного процесу і його результатів вимогам
суспільства. А в динамічно змінюваному соціумі це спонукатиме до постійного
оновлення змісту і форм навчання та виховання, максимально уважного і водночас
критичного ставлення до всього нового. Проблемні ситуації, творчі лабораторії,
дослідницькі проекти, розвиваючі «імітації», мозковий штурм, «вірю не вірю»,
мікрофон, «незакінченні речення», кросворди з теми, знайди помилку, анімаційні
фільми, тестові завдання, створення презентацій, ігрові технології, «ажурна
пилка» - от великий, але не повний арсенал інновацій, які використовують
педагоги. Розробка власної методики викладання предмета з використанням
інноваційних технологій залишається основним аспектом методичної роботи
викладача.
ВИСНОВОК
Отже, нині необхідний
комплексний підхід до інноваційної освітньої стратегії ПТНЗ, що відображає
головну спрямованість, — якість оновлення всієї системи професійної підготовки
кадрів. Провадження інновацій у галузі
професійної освіти сприяє не лише істотному підвищенню рівня підготовки
кваліфікованих фахівців, а й переорієнтації ПТНЗ на особистість, оскільки
передбачають: урахування здібностей, інтересів і нахилів учнів у навчальному
процесі, його змісті та структурі; моделювання організаційних, методичних і
змістових компонентів навчально-виховного процесу з урахуванням досвіду
взаємодії учнів із навколишнім світом, індивідуальних відмінностей між учнями;
варіативність та особистісно-орієнтовану спрямованість навчально-виховного
процесу, внаслідок чого знання, уміння й навички перетворюються на засіб
розвитку пізнавальних ісособистісних якостей учнів.
Отже використання інноваційних
технологій допомагає викладачу краще оцінити здібності і знання учня, зрозуміти
його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його
професійний ріст і подальше освоєння нових методів. Інноваційні технології
навчання передбачають не просто отримання знань, а творче відношення до них,
сприяють формуванню і вихованню освіченого, творчого, професійно здібного
кваліфікованого робітника, розвитку у учнів підприємницьких моделей поведінки,
активної життєвої позиції, цілеспрямованості, впевненості в собі, навичок
раціонального використання часу, своїх внутрішніх ресурсів. Таким чином,
безумовно, інноваційні технології навчання – шлях до підвищення якості
професійної освіти, зацікавленості учнів у навчанні. Вони дають змогу
диференціювати та індивідуалізувати процес навчання. Формують внутрішню
мотивацію до активного сприйняття, засвоювання та передачі інформації. Сприяють
формуванню комунікативних якостей учнів, активізують розумову діяльність.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Ніколаєнко С.М. Інноваційний
розвиток професійно-технічної освіти в Україні. – К.: Книга, 2007..
2. Химинець В.В. Інноваційна
освітня діяльність – Ужгород: Інформаційно видавничий центр ЗІППО, 2007.
3. Національна доктрина розвитку освіти
України в XXI столітті // Педагогічна газета. – 2001. – Липень. – с. 4.
4. Беспалько В. П. Слагаемые
педагогической технологии.- М., 1989.
5. Гін. А.О. Прийоми
педагогічної техніки: Посібник для вчителів.— Луганськ: Навчальна книга. Янтар,
2004.
6. Махмутов М. Й. Современный
урок,— М., 1981.
7. Пєхота О. М., Кітенко А. 3.,
Лабарський О. М. Освітні технології.— К.: А.С.К, 2000.
8. Фурман А. Модульно-розвивальне
навчання: принципи, умови, забезпечення.— К.: Правда Ярославичів, 1997.
9. Якиманская Й.С. Технология
личностно-ориентированного образования.— М.: Сентябрь, 2001.
10. Сучасний урок. Інтерактивні
технології навчання. Науково – методичний посібник / О.І.Пометун,
Л.В.Пироженко.-К.:А.С.К., 2006
Дякую за поданий матеріал.
ВідповістиВидалитиДякую! Дуже змістовна і пізнавальна стаття!
ВідповістиВидалитиУ статті висвітлено інноваційну педагогічну діяльність, що полягає у розробці, поширенні чи застосуванні освітніх інновацій на уроках виробничого навчання. В еволюції навчально-виробничої діяльності учнів важливу роль відіграють: зміст навчально-виробничої діяльності та форми й методи її реалізації.
ВідповістиВидалитиДякую за цікавий та змістовний матеріал.
ВідповістиВидалитиЗміст статті відповідає обраній темі, матеріал викладено грамотно, характеризується логічною послідовністю.
ВідповістиВидалити