Витоптова Людмила Анатоліївна

 

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

НА УРОКАХ ПРОФЕСІЙНО-ТЕОРЕТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

Витоптова Людмила Анатоліївна

викладач спеціальних дисциплін

Регіональний центр професійної освіти ім. О.С. Єгорова

Анотація. У статті зроблено аналіз останніх досліджень та публікацій з теми, 

висвітлені переваги використання інформаційно-комунікаційних технологій та розкриті новітні підходи до їх використання на уроках професійно-теоретичної підготовки.

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інформатизація суспільства, діджиталізація, програмний педагогічний засіб, онлайн-сервіси, навчальні презентації.

ВСТУП

Сучасне інформаційне суспільство характеризується як суспільство, в якому широко використовуються інформаційно-комунікаційні технології. Стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) призвів до того, що педагогу вже недостатньо мати професійні компетентності, що спрямовані на використання традиційних технологій навчання, а необхідно знати й оптимально використовувати можливості Інтернету для професійної діяльності, орієнтуватися в педагогічних мережевих співтовариствах, розумітися в інноваційних педагогічних технологіях дистанційного навчання, уміти навчати своєму предмету за допомогою різних засобів для комунікації і співпраці. Сучасні учні користуються мобільними телефонами, планшетами та іншими гаджетами, проводять багато часу, спілкуючись у соціальних мережах або граючи  в ігри, хоча можливості у використанні даних засобів набагато ширші. Саме тому переді мною  постає завдання забезпечити навчально-виховний процес якісними електронними засобами навчання, призначених не лише для комп’ютерів, а й для інших сучасних пристроїв, які можна було б використовувати під час уроків, так і перебуваючи  поза межами навчального закладу. Використання навчального середовище, яке насичене різноманітними електронними ресурсами, значно підвищує інтерес учнів до навчання в цілому, створює умови для розвитку здобувача освіти, а також активізує їх пізнавальну діяльність. Сьогодні важко уявити процес навчання без використання сучасних технологій. І перш за все, мова йде про застосування інформаційно-комунікаційних технологій.

АНАЛІЗ ОСТАННІХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ПУБЛІКАЦІЙ.

Питання використання інформаційно-комунікаційних технологій широко висвітлюється в зарубіжних дослідженнях (В.Вестера, Р. Гудісон, Б. ЛаВелл, Д.Льюіс, Р. Морено), де розглядаються проблеми підвищення ефективності навчальної діяльності засобами ІКТ, питання створення особистісно-орієнтованих програмних засобів, особливості використання ІКТ в індивідуальній та групових формах навчальної роботи, у різних предметних галузях тощо.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній підготовці досліджувалося багатьма вітчизняними вченими: В. Биков, В. Вакулюк, Р.Гуревич, І. Захарова, М. Кадемія, С. Крамаров, С. Панюкова, Е. Фаустова, Є. Ширшов та інші. У їх роботах проаналізовано важливі аспекти застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі, в тому числі: особливості використання ІКТ для організації занять різних видів, принципи створення навчальних програмних засобів, роль ІКТ у розвитку системи освіти. Проблему ефективності використання програмних засобів в навчальному процесі вивчали І. Богданов, Ю. Волков, Ю. Дубенський, С. Кальней, О. Спірін, В. Стародубцев , Е. Трофимова та інші.

Мета статті висвітлити використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках професійно-теоретичної підготовки, як засобу розвитку професійних компетентностей учнів.

ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ

Початок ХХІ століття характеризує суспільство як інформаційне, в якому здійснюється діджиталізація всіх галузей науки і освіти, економіки.

Інформатизація суспільства - це глобальний соціальний процес, особливість якого полягає в тому, що домінуючим видом діяльності в сфері суспільного виробництва є нагромадження, збирання, продукування, зберігання, оброблення, передавання та використання інформації. Ці процеси здійснюються на основі сучасних засобів процесорної та обчислювальної техніки, а також на базі різноманітних засобів інформаційного обміну [3].

Виникнення та розвиток інформаційного суспільства припускає широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освіті, що визначається багатьма чинниками.

Інформаційно-комунікаційні технології або ІКТ — засоби, пов'язані зі створенням, збереженням, передачею, обробкою і управлінням інформації. Цей широко вживаний термін включає в себе всі технології, що використовуються для спілкування та роботи з інформацією за допомогою комп’ютерної техніки, різноманітного програмного забезпечення, глобальних мереж (Інтернет).

Використання ІКТ у поєднанні з традиційним підручником сприяє:

Ø забезпеченню особистісно-орієнтованого та диференційованого підходу у навчанні;

Ø забезпеченню реалізації інтерактивного підходу (постійне спілкування з

 комп’ютером, постановка запитань, які цікавлять учня та одержання відповідей на них);

Ø підвищенню пізнавальної активності учнів за рахунок різноманітної відео та аудіо інформації;

Ø здійсненню контролю завдяки тестуванню і системі запитань для самоконтролю [2, с.14].



Однією з важливих особливостей і переваг інформаційно-комунікаційних технологій порівняно з іншим є те, що мультимедійні програмні засоби  здебільшого розраховані на самостійне активне сприйняття та засвоєння учнями знань, умінь і навичок. Уже сама побудова, дидактичне спрямування та розв’язання навчальної проблеми передбачають активну розумову діяльність учнів. Вони можуть обирати оптимальний темп роботи з програмою відповідно до індивідуальних розумових, психолого-фізіологічних можливостей та інтересів, перевіряти правильність відповідей, використовувати у процесі сприйняття та засвоєння знань необхідну зорово-слухову та текстову інформацію.

Розрізняють два типи засвоєння учнями знань: продуктивний, основою якого є пізнавальна активність і самостійність мислення учнів (характеризується великою результативністю пізнавальних процесів) та репродуктивний, що ґрунтується на запам’ятовуванні та осмисленні готових знань. Самостійна ж робота із засобами ІКТ, як важливий стимул у навчанні, створює всі передумови для застосування практичних та інтелектуальних умінь, поєднання чуттєвого і раціонального пізнання, бо знання, які учні здобувають у результаті самостійної діяльності, засвоюються значно краще порівняно з тими, які повідомляє вчитель. Інформаційно–комунікаційні технології навчання досить перспективні для підвищення творчої  активності. Учень відходить від позиції об’єкта навчання, отримувача готової навчальної інформації, стає активним суб’єктом навчання, він може самостійно здобувати необхідну інформацію і навіть уміти винайти, сконструювати необхідні для цього способи дій [1, с. 76].

Враховуючи всі позитивні та негативні наслідки використання інформаційно-комунікаційних засобів можна зробити висновок, що вони є ефективними за умови поєднання з традиційними методами та сприяють якісному формуванню вмінь та навичок учнів .

Набуття професійних компетентностей можливе тільки завдяки цілісній системі навчання, впровадженню та активному використанню інформаційно-комунікаційних технологій. Це стимулює учня до активної участі у розв’язанні проблемних виробничих ситуацій, активізації його пізнавальної діяльності, зростанню продуктивності уроку,  формуванню професійних умінь та навичок майбутніх робітників.

Одним із ефективних засобів ІКТ є педагогічні програмні засоби (ППЗ), які останнім часом все частіше використовуються у якості засобів навчання.

При викладанні предмета «Технологія монтажу гіпсокартонних конструкцій» використовую педагогічний програмний засіб - електронний підручник «Монтаж гіпсокартонних конструкцій», розроблений відповідно до Державного стандарту професійно-технічної освіти з професії «Монтажник гіпсокартонних конструкцій». ППЗ охоплює найпрогресивніші технології в області опорядження поверхонь, монтажу гіпсокартонних конструкцій та створення різноманітного інтер’єру приміщень із застосуванням гіпсокартонних комплектних систем «Кнауф». ППЗ містить 49 тем (236 годин) теоретичної частини та 5 лабораторно-практичних робіт (тривалість кожної роботи є різною).

У програмному педагогічному засобу крім теоретичного матеріалу, таблиць, діаграм, також широко представлені анімаційні ролики, відеоролики. Слід зазначити, що анімація найчастіше більш ефективна, ніж просто навчальні фільми, оскільки дозволяє розглянути ті або  інші технологічні процеси монтажу конструкцій,  що сприяє високому рівню ефективності навчання.

Атестаційний компонент ППЗ надає можливість підсумкового контролю отриманих знань сучасними методами комп’ютерної атестації на тренажерах і шляхом виконання тестових завдань; проміжного контролю знань і навичок після кожної вивченої теми.



Наприкінці кожної теми учень має можливість пройти самотестування і переглянути приклад виконання практичних занять, що імітують реально проведені практичні роботи.



Завдяки візуалізації використання педагогічного програмного засобу при викладанні спеціальних дисциплін значно підсилює у учнів інтерес до навчання, підвищує якість засвоєння навчального матеріалу, активізує розумову й пізнавальну діяльність, актуалізує зорову й логічну пам'ять і в цілому дозволяє одержати фахівців, здатних до розв'язання професійних завдань у стандартних і нестандартних ситуаціях. Учні мають можливість отримані знання на уроках теоретичного навчання застосовувати при створенні макетів, стендів, дидактичного забезпечення, що поповнює матеріально-технічну базу кабінету, на уроках професійно-практичної підготовки та виробничій практиці. 

Одним із актуальних і поширених напрямів використання інформаційно-комунікаційних технологій у освітньому процесі є навчальні презентації (НП).

У своїй роботі я віддаю перевагу програмі PowerPoint, що входить до пакета прикладних програм Microsoft Office. Навчальні презентації використовую на уроках з метою наочної демонстрації матеріалів власних розробок (фото, графіки, діаграм тощо). Уроки із застосуванням НП підвищують ефективність навчального процесу, швидкість сприйняття матеріалу учнем, безпосередньо впливають на мотивацію освітнього процесу, вміння самостійно здобувати, осмислювати й використовувати різноманітну інформацію і, таким чином, сприяють розвитку інформаційно-технологічної культури учня.

В якості оцінки сформованості компетенції на уроках використовую онлайн інструменти, створені засобами інтернет-сервісу LearningApps.org (http://learningapps.org), кросворди, інтерактивні вправи, конструктори тестів onlinetestpad (https://onlinetestpad.com/ua), master-test(http://master-test.net/uk), онлайн сервіс Mindomo (https://www.mindomo.com/ru), які роблять можливим включення в них мультимедіа компонентів, дозволяють забезпечити високу інтерактивність і зворотний зв'язок.



З допомогою онлайн сервісу Mindomo (https://www.mindomo.com/ru) створюю ментальні карти, які сприймаються учнями краще, ніж звичайні схеми, графіки, таблиці, тексти, тому що вони відповідають структурі мислення – асоціативного та візуального. Графічний метод представлення інформації зацікавлює учнів, дозволяє їм краще систематизувати та узагальнити навчальний матеріал з теми.



Нові технології навчання на основі інформаційних і комунікаційних дозволяють інтенсифікувати процес здобуття професійних знань та навичок, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння величезних масивів інформації. З цією метою мною створений сайт викладача спеціальних дисциплін, який завдяки чіткій структурі, дає можливість учням знайти необхідну для них інформацію: опорні конспекти, інформаційні картки, тестові завдання, створені у Google формі, перелік тем та вимоги до написання дипломних робіт, цікаві відео, презентації. Учні можуть ознайомитися з особливостями будівельних професій, умовами вступу до навчального закладу.

ВИСНОВОК

У сучасному світі Інтернет - сервіси стають надійними помічниками педагога, відкриваючи безліч можливостей для урізноманітнення навчально-виховного процесу, а використання ІКТ є нагальною вимогою часу.  Використання інформаційно-комунікаційних технологій сприяє розвитку мислення, пам’яті, уваги, спостережливості, формуванню професійних знань, умінь і навичок учнів; розвитку комунікативних здібностей; вмінь приймати оптимальні рішення або пропонувати варіанти їх розв’язання;  здійснювати  експериментально-дослідницьку діяльність; створює умови для  самооцінки, систематизації та узагальнення майбутніми кваліфікованими фахівцями одержаної інформації з метою професійного зростання.

          

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ

1.                Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: Монографія. – К.: Атіка, 2008.– 684 с.

2.                Биков В.Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти., 2010 ISSN 2076-8184. Інформаційні технології і засоби навчання. 2010. №1 (15).

3.                Биков В. Ю. Методологічні та методичні основи створення і використовування електронних засобів навчального призначення / В. Ю.Биков, В. В. Лапінський // Комп'ютер у школі та сім'. № 2(98). 2012. С. 3-6.

4.                Гуревич Р.С. Інформаційно-телекомункаційні технології в навчальному процесі професійних навчальних закладів: досвід, проблеми, перспективи–  Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб. наук. пр. - Випуск 50 / редкол. - Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2018. - 434 с.

5.                Жалдак М.І. Система підготовки викладача до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі / М. І. Жалдак // Науковийчасопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія2 : Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання. - 2011. - №. 11. - С. 3-15.

6.                Качинська Г.ВВикористання  інформаційно-комунікаційних  технологій  на  уроках: Качинська Г.В.  [Електронний  ресурс]    2012    Режим  доступу: ttp://labtv.at.ua/load/0-0-0-77-20/.

7. . Коваль Т.І. Підготовка викладачів вищої школи: інформаційні технології у педагогічній діяльності : навч.-метод. посіб. / Т.І. Коваль. – К. : Вид. центр НЛУ, 2009. – 380 с

8.      Коневщинська О. Е. Електронні освітні ресурси у межах інформаційного забезпечення ресурсного центру дистанційного навчання / О. Е.  Коневщинська // Інформаційні технології і засоби навчання. Електронне наукове фахове видання Online: 2076-8184 2014. № 5 (43). С. 164-173.

9.      Круглик В.С. Сучасні підходи до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні. / В.С.Круглик // Інформаційні технології в освіті. - 2008. - № 2. - С. 114-119.

10. Ставицька І.В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті [Електронний ресурс]. – Режим доступу до статті: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103 (21.12.12). – Назва з екрану.

 

 

14 коментарів:

  1. Дякую за цікаву і змістовну статтю. Дійсно за допомогою онлайн сервісів учні набагато краще запам'ятовують інформацію і підвищується інтерес до навчання.

    ВідповістиВидалити
  2. Тема статті є актуальною в період трансформації професійної освіти. Погоджуюсь, що сучасний викладач повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації, а застосування інформаційно-комунікаційних технологій є одним з пріоритетних напрямків роботи.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую автору за статтю. Поєнання різноманітних ресурсів у освітньому процесі мотивує учнів дізнаватися більше цікавого та використовувати на практиці.

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую за статтю. Візьму і собі на замітку використання цих онлайн - інструментів

    ВідповістиВидалити
  5. Онлайн засоби навчання зацікавлюють учнів і спонукають до пізнавальної діяльності, тому завдяки їм вони займаються дослідницькою діяльністю.Дякую, візьму на озброєння

    ВідповістиВидалити
  6. Сучасного учня дуже важко зацікавити виключно традиційними методами викладу навчального матеріалу, тому завдання сучасного викладача володіти інноваційними технологіями навчання, активно їх впроваджувати в освітній процес. Підтримую автора статті, захоплююсь її досвідом роботи, бажаю подальшого професійного росту та успіхів.

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую дуже добре, що наприкінці кожної теми учень має можливість пройти самотестування і переглянути виконання практичних занятть

    ВідповістиВидалити
  8. Дякую що поділились досвідом з практичного впровадження онлайн-технологій у навчальному процесі з підготовки робітничих кадрів з професії "Монтажник гіпсокартооних конструкцій"на уроках теоретичного навчання.

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую за цікаву статтю. Широко розкрито використання інноваційних технологій, що є актуальним для сучасного викладача. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  10. Дякую що поділились досвідом з практичного використання онлайн-технологій у навчальному процесі з підготовки робітничих кадрів з професії "Монтажник гіпсокартонних конструкцій "на уроках теоретичного навчання.

    ВідповістиВидалити
  11. Повністю погоджуюся з автором, що сучасному викладачу необхідно знати й оптимально використовувати можливості Інтернету для професійної діяльності, розумітися в інноваційних педагогічних технологіях дистанційного навчання, уміти навчати своєму предмету за допомогою різних засобів для комунікації і співпраці. І самим важливим є використання ІКТ для підвищення пізнавального інтересу учнів. Дякую, Людмило Анатоліївно, що поділилися практичним досвідом щодо використання ІКТ. Візьму на озброєння вказані програми та сайти.

    ВідповістиВидалити