СПЕЦІФІКА ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО- КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТА «ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА»
Пустовойт Наталія Едуардівна
викладач фізичної культури
Регіонального центру професійної освіти ім. О.С. Єгорова
АНОТАЦІЯ
Нинішній
світ як у глобальному, так і в локальному вимірі зазнає змін, що вимагає
нових підходів до підготовки людини до життя, зокрема, засобами
освіти. Традиційна освіта,
зберігаючи загалом свій конструктивний зміст, багато в чому відстає від потреби дня, а тим більше – від перспектив, що очікують на людину вже в недалекому майбутньому.
Реформування
та модернізація сучасної освіти України в напрямку інтеграції в Європейський освітній
простір передбачає розробку
та впровадження інноваційних освітніх систем і технологій. Успіх України в тому, щоб побудувати
суспільство освіченого загалу, бо кожна дитина, незалежно від її здібностей, має право на успіх у житті, на максимальне розкриття
власних здібностей і талантів.
Для
того, щоб бути співрозмірною з часом, освіта має носити інноваційний характер,
за рядом показників обганяти його, йти попереду тих вимог, які суспільство поставить перед особистістю вже через декілька років.
ВИКЛАД
ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ
Інноваційність розвитку
освіти – постійні
нововведення в діяльність навчально-виховних закладів, у навчально-виховний процес – є
тією нагальною потребою, без задоволення якої вона
втратить взаємозв’язок із життям, загубить
свій творчий потенціал, перетвориться в рутинну
справу, не потрібну
ні суспільству, ні особистості. Життя вимагає інтенсифікації пошуку, експериментування,
введення новітніх технологій, застосування нових засобів навчання. Водночас, реалізація цих вимог не може здійснюватися хаотично,
безсистемно, непродумано й без урахування того педагогічного досвіду,
який в минулому приводив
до відомих, а в багатьох
випадках і до видатних педагогічних успіхів.
Сьогодні основним
завданням вчителя є саме створення
умов для формування творчої компетентної
особистості, яка буде здатна реалізувати свій
потенціал у суспільстві. Отримати знання, уміння й цінності, що
визначають здатність особи успішно вирішувати життєві проблеми, провадити професійну й подальшу
навчальну діяльність. Тому актуальним є перехід упровадження та ефективного застосування інноваційних
технологій у фізкультурно-спортивну діяльність.
В
останні роки в Україні відбувається процес становлення нової системи освіти,
opiєнтованої на входження
до світового освітнього простору. Цей процес супроводжується істотними змінами в
педагогічній теорії та практиці навчально-виховної діяльності як у середніх, так і у вищих навчальних закладах.
Однією з основних тенденцій
щодо вдосконалення освітнього процесу є перехід від традиційної орієнтації на пересічного
учня до створення інноваційних умов навчання через застосування сучасних
інноваційних технологій, тому державна освітня
політика спрямована на оновлення мети навчання
й виховання та впровадження сучасних інноваційних технологій у освітній процес,
про що зазначено в Законах
України: «Про освіту»,
«Про загальну середню
освіту», «Про інноваційну діяльність», Положення «Про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності». Успішне здійснення інноваційної діяльності – актуальна
та важлива тема сучасності, що потребує вивчення та розвитку.
Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій є пріоритетним напрямом
розвитку педагогічної освіти.
Уже сьогодні технології навчання конкретизуються
в нових інформаційних, модульних і дистанційних формах навчання. Як наслідок, відбувається зміна ролі вчителя, якому,
окрім високого рівня професіоналізму
у своїй предметній сфері, необхідно бути готовим до діяльності в новій системі відкритої
освіти. Викладач повинен
уміти сам розробляти інформаційні матеріали та
використовувати інші ресурси зі сфери інформаційних
технологій.
Упровадження
новітніх інформаційних технологій і можливостей сучасних комп’ютерних систем відкривають необмежений простір для педагогічної творчості, дозволяючи модернізувати існуючі
й упроваджувати новітні
технології та форми навчання.
Пріоритетним напрямком роботи кожного
освітнього закладу є підвищення якості освіти
через використання інноваційних технологій на уроках і позакласних заняттях. Тому сучасний педагог
повинен досконало володіти
знаннями в галузі цих технологій та успішно застосовувати їх на своїх уроках. Учитель,
використовуючи сучасні технології, може удосконалювати не лише фізичні
якості, а також розвивати творчий потенціал учнів.
Визначальна роль у вирішенні
цієї проблеми належить
сучасній системі фізичного виховання, яка поступово стає
невід’ємною частиною способу життя, що суттєво
впливає на освіту, виховання
та здоров’я учнів.
На
жаль, ефективність фізичного виховання знаходиться в незадовільному стані і не в змозі задовольнити інтереси й
потреби населення. Останнім часом ситуація зі здоров’ям дітей наблизилась до критичної: підвищується рівень загальної захворюваності та поширеність захворювань окремих органів і систем. Цьому сприяє зростання
інтенсивності впливу на здоров’я дітей і підлітків
факторів екологічного та медико-соціального ризику,
погіршення структури харчування, зниження ефективності проведення традиційних профілактичних
заходів. Важливою особливістю сучасності є стрімке зростання кількості та зміна співвідношення факторів ризику, що впливають на гомеостатичні, імунологічні показники, розвиток і стан здоров’я дитини.
Особливого занепокоєння викликає інформація про випадки смертності дітей під час уроків фізичної культури, що також свідчить
про існування проблем
в організації системи фізичного виховання та низький
рівень здоров’я дітей.
У
сучасних умовах стан здоров’я дітей має неабияке значення, оскільки саме від стану здоров’я підростаючого
покоління залежить розвиток суспільства в майбутньому. Результати різноманітних досліджень свідчать
про наявну тенденцію
погіршення показників здоров’я
дітей та підлітків
в Україні. Спостерігається кількісне зростання функціональних розладів, гострої та хронічної
соматичної захворюваності, зростає кількість
дітей-інвалідів, викликає
чималу стурбованість і той факт, що збільшується чисельність дітей із розладами психіки та поведінки, відповідно зменшується група здорових дітей.
Збереження і відновлення здоров’я
дітей України стає надзвичайно важливою справою, оскільки це – наше
майбутнє й одне з головних джерел повноцінного життя, щастя, радості,
успіху. Воно є не лише особистим надбанням
людини, але й суспільним багатством, одним із найважливіших показників добробуту народу.
Наскрізне застосування інноваційних та інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі та управлінні закладами освіти і системою освіти має стати інструментом забезпечення успіху сучасної
середньої освіти.
Сьогодні
немає жодної сфери людського життя, де
комп’ютерні технології не відігравали б провідну роль і не забезпечували б основну складову
частину їх прогресу
й розвитку. Ці технології стають визначальними і в освіті.
Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій (далі ІКТ) є пріоритетним напрямом розвитку педагогічної освіти. Вже сьогодні
технології навчання конкретизуються в нових інформаційних,
модульних і дистанційних формах навчання.
Як наслідок, відбувається зміна ролі вчителя, якому, окрім високого рівня професіоналізму в своїй предметній
сфері, необхідно бути готовим до діяльності в новій системі
відкритої освіти. Викладач
повинен вміти сам розробляти
інформаційні матеріали та використовувати інші ресурси зі сфери інформаційних технологій.
Навчальні
заклади не стоять осторонь нових інформаційних технологій, а упроваджують їх та намагаються реалізувати всі інновації
в організації навчально-виховного процесу. Комп’ютерна
технологія навчання є могутнім науковим напрямком,
інструментом пізнання світу та сприяє:
-
підвищенню ефективності, якості, результативності процесу
навчання;
-
забезпеченню
спонукальних стимулів, що зумовлюють активізацію
навчальної діяльності;
-
стимулювання
мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи;
-
поглиблення міжпредметних зв'язків.
Комп’ютер є універсальним засобом
навчання, його використання дає можливість
учителям формувати в учнів не тільки знання, уміння і навички, а й розвивати набагато важливіше завдання –
формувати творчу особистість учня, задовольняти
його пізнавальний інтерес.
Упровадження
новітніх інформаційних технологій і можливостей сучасних комп’ютерних систем відкривають необмежений простір для педагогічної творчості, дозволяючи модернізувати існуючі
й упроваджувати новітні
технології і форми навчання.
Під
час занять фізичною культурою слід активніше використовувати сучасні педагогічні технології: комп'ютеризоване
навчання, інтерактивні види і форми роботи. Вони збільшують пізнавальну самостійність учителів, учнів та їх батьків, мотивують
потребу розвитку їхньої
інноваційної культури.
Комп'ютери,
як відомо, використовують сьогодні практично в усіх галузях суспільного життя, тому вміння працювати із сучасними інформаційними технологіями розглядаються в нашій державі як обов'язкові та
необхідні для кожної особистості.
Можливості використання цих технологій у навчальному процесі, на мою думку, є невичерпними. Інтернет дає можливість
безкоштовно як учителям, так і учням отримати
доступ до своїх оцінок, домашнього завдання, презентацій, анімаційних зображень, книг, методичних
посібників та інших матеріалів, які раніше були доступні в паперовому вигляді.
Беззаперечною перевагою Інтернету
є постійний доступ до найновішої, "найсвіжішої" інформації, тому її доцільно активно
використовувати на уроках фізичної культури.
Але варто звернути
увагу на те, що для вчителя використання ІКТ дає необмежений простір творчості, його розвитку й розв’язання комунікативної функції.
Підсумовуючи сказане,
вважаю, що при організації та проведенні сучасного
уроку фізичної культури необхідно використовувати ІКТ, що дозволить
успішно поєднувати не тільки фізичну,
але й розумову роботу, розвивати
інтелектуальні та творчі здібності учня. Як результат, заняття з використанням ІКТ дозволяє:
-
зробити заняття
більш цікавими та ефективними, розвивати
мотивацію до навчання;
-
учням сприймати мету та завдання
уроків у результаті більш зрозумілого та ефективного надання
матеріалу;
-
надати
більше можливостей для розвитку
особистих та соціальних навичок;
-
звернутися до електронних ресурсів
для закріплення матеріалу занять та отримання додаткової інформації щодо зацікавленої теми ;
-
навчити
учнів працювати більш творчо та підвищити рівень
самооцінки.
ВИСНОВОК
Отже, використання ІКТ під час проведення занять дозволяє вивести
сучасний урок на якісно новий рівень, підвищити
статус учителя, використовувати різні види діяльності на уроці, підвищити
ефективність організації
контролю та обліку знань учнів. За використанням ІКТ – майбутнє. Рано чи пізно використання планшетного комп’ютера в навчально-виховній діяльності стане масовим,
звичайним явищем
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізичної культури є одним із нетрадиційних підходів до вивчення техніки фізичних вправ. Таке навчання дає змогу різко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю, дії, практику.
ВідповістиВидалитиФізичний розвиток учнів дуже важливий і тому використання і традиційних технологій та ІКТ спонукає учнів до здорового способу життя. Дякую за внесок у зростання здорового покоління.
ВідповістиВидалитиУ статті висвітлено дуже актуальні питання: проблеми сучасної молоді зі здоров'ям, потреба у зміні підходів до викладання уроків фізичної культури, необхідність впровадження інноваційних технологій в освітній процес. Дякую за інформаційне збагачення.
ВідповістиВидалитиДякую автору за корисну і цікаву статтю.
ВідповістиВидалити