КОМП’ЮТЕРНА
ДІАГНОСТИКА АВТОМОБІЛЯ, ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ ВИРОБНИЧОЇ
ТЕХНОЛОГІЇ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ КВАЛІФІКОВАНОГО РОБІТНИКА З РЕМОНТУ КОЛІСНИХ
ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ.
Легур
Юрій Григорович
викладач
спеціальних дисциплін, майстер виробничого навчання Регіонального центру
професійної освіти ім. О.С. Єгорова.
АНОТАЦІЯ:
У
статті висвітлено взаємозв’язок теорії і практики у підготовці робітничих
кадрів з професії «Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів».
Проаналізовано досвід та сучасні виробничі і педагогічні технології
професійно-практичної підготовки у навчальному закладі. Розглянуто роль
вивчення комп’ютерної діагностики автомобілів для підготовки
конкурентоспроможних фахівців. Окреслена професійно-педагогічна діяльність
викладача та майстра виробничого навчання що направлена на реалізацію принципу
зв’язку теорії та практики в навчанні.
Ключові слова: комп’ютерна
діагностика; навики виконання комп’ютерної
діагностики; сканери і мультисканери, інноваційні виробничі та педагогічні
технології; поєднання
теоретичних знань та практичних умінь;
ВСТУП:
Конкуренція
на ринку праці та підвищення якості продуктивності праці вимагає від робітників
високих професійних знань, технічної грамотності та рівня культури праці.
Професійно-технічний навчальний заклад повинен гарантувати рівень підготовки,
який відповідає міжнародним вимогам, інтересам розвитку України і регіональним
потребам. На вирішення зазначених проблем спрямована інноваційна діяльність
педагогічних працівників нашого навчального закладу.
Майстер
виробничого навчання буде успішним, якщо буде теоретично грамотним, творчо
активним, якщо він упевнений у собі і своїх силах, якщо має визнання колег,
адміністрації, якщо його працю гідно оцінюють морально і матеріально.
В
еволюції навчально-виробничої діяльності учнів професійно-технічних навчальних
закладів важливу роль відіграють: зміст навчально-виробничої діяльності та
форми й методи її реалізації. Осмислення проблеми формування
висококваліфікованого робітника та розвитку його особистості неможливе без
вивчення й втілення у навчально-виробничий процес інноваційних технологій. Вони
наближують процес навчання до умов практичної діяльності реальних працівників,
забезпечують змушену активність учнів, високий ступінь інтенсифікації
навчального процесу і його творчий характер.
ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ
Реформування
професійної освіти України викликане необхідністю змінити організаційну
структуру взаємодії виробництва та професійної школи, розробити нові підходи до
організації навчання. Втрата базових підприємств, перехід на договірну систему
підготовки, труднощі щодо зміцнення матеріальної бази, різке зростання витрат
на підготовку фахівця, перепрофілювання та спеціалізація професійно-технічних
навчальних закладів, організація перепідготовки дорослого населення,
вивільненого з підприємств внаслідок дії ринку – все це нові чинники, які
впливають на умови підготовки кваліфікованих робітничих кадрів.
Я
працюю майстром виробничого навчання з професії «Слюсар з ремонту колісних
транспортних засобів». Автомобіль дуже складна мащина, яка складається більш
ніж із 25 тисяч деталей які зібрані у вузли та агрегати. Навчальний матеріал важкий для засвоєння учнями, оскільки роботи виконуються на найбільш
конструкційно складних агрегатах автомобіля і передбачає, окрім гарного знання
будови агрегатів, виконання великої кількості операцій і переходів із чітким
дотриманням технологічного процесу, використання різноманітних
універсальних і спеціальних інструментів
та пристроїв в тому числі і комп’ютерних програм.
ХХІ
століття називають періодом інформаційного суспільства. Нові комп’ютерні
технології, Інтернет, різноманітні види зв’язку, потік друкованої інформації
потребують від педагога уміння орієнтуватися, бути підготовленим до швидкого
темпу життя. Ефективність використання інформаційно-комунікативних технологій
відноситься до пріоритетного напряму активізації навчання завдяки використанню
привабливих і швидкозмінних форм подання інформації. За допомогою комп’ютера можливо
реалізувати програмоване та проблемне навчання. Тому
використання комп’ютерних технологій, як засобів навчання є актуальним і широко
застосовується мною на уроках виробничого навчання.
У сучасному автомобілі є величезна кількість всілякої
електроніки, що забезпечує безперебійну і правильну роботу всіх пристроїв.
Своєчасне визначення збоїв і неполадок – гарантія безпечної, ефективної і довговічної експлуатації
транспортного засобу. І для визначення несправностей на ранніх етапах робиться
комп'ютерна діагностика автомобіля, яка дозволяє найбільш достовірно визначити
будь-яку несправність при мінімальних витратах часу.
Зовсім недавно
заходи щодо визначення несправностей в машині і встановленню їх причин були
важкими і займали багато часу. Крім цього, вони не давали стовідсоткової
гарантії – тестування могло не вийти відразу, а в
його правильності були деякі сумніви. Сьогодні застосування комп’ютерної
техніки в автодіагностиці дозволяє оптимізувати даний процес, роблячи його
значно легше, точніше і максимально оперативно.
Практично,
електронна діагностика – це тестування систем машини,
причому кожної з них окремо. Список тестованих вузлів / агрегатів включає
двигун, підвіску, трансмісію, бортову електроніку та інші елементи
транспортного засобу.
За
сучасних умов постійно вдосконалюються технології, з’являються нові,
оновлюється обладнання, інноваційні технології, що вимагає постійної роботи
працівника над собою. Щоб оволодіти навиками виконання комп'ютерної діагностики
я пройшов стажування на сучасному СТО «Укрдіагностика»,
яке має необхідне і сертифіковане обладнання, де виконував роботи, пов'язані з
діагностичними роботами:
- комп'ютерна
діагностика двигуна;
- комп'ютерна діагностика
газобалонного устаткування;
- комп'ютерна діагностика
ходової частики автомобіля;
- виконання
розвалу-сходження на 3D стенді.
Комп'ютерна
діагностика дозволяє максимально точно визначити несправність електроніки або
інших систем автомобіля, завдяки чому ми отримуємо:
Попередній
збір інформації.
2.
Зчитування помилок з бортового комп'ютера.
3.
Вивчення даних в реальному часі.
4.
Вивчення отриманих даних і порівняння їх з еталонними.
5.
Проведення тестів обладнання.
6.Продовження
діагностики автомобіля з використанням звичайних інструментів.
7. Логування плаваючих помилок.
Під
час виконання діагностичних робіт я до бортової електронної системі через
спеціальні діагностичні роз’єми підключав досить
складне обладнання –
сканер, що має серйозне ПО. Прилад читає передані машиною коди. Дані, які
отримує сканер, розшифровуються, використовуючи призначені для цього програми. Ґрунтуючись
на отриманій інформації, робиться висновок про наявні несправності (Фото 1).
Після
закінчення стажування я оформив звіт та виступив на засіданні методичної
комісії педагогічних працівників за напрямком підготовки «автомобільний
транспорт».
Професійно-педагогічна діяльність
викладача та майстра виробничого навчання направлена
на міцне засвоєння навчального матеріалу, сприяє його систематичному повторенню
і включення в систему вже засвоєного раніше змісту. Тому так важливо поєднати
теоретичні знання та практичні уміння. Під час уроку виробничого
навчання принцип поєднання теорії з практикою буде більш ефективним, якщо
навчання буде спрямоване від практичного виконання робіт до теоретичного їх
обґрунтування. Завдяки реалізації принципу зв’язку теорії та практики в
навчанні, праця учнів стає більш свідомою, набуває пізнавального значення,
сприяє розвитку творчих здібностей. Теоретичні відомості пропонуються учням у
певній послідовності, з урахуванням того, які запитання виникли під час
виконання робіт: використання теоретичних положень для пояснення функціонування
технічних пристроїв та стендів. перебігу технологічних процесів та ін.
Такі
принципи подання матеріалу доречні, коли ти застосовуєш інноваційні виробничі
технології, які є складними для розуміння учнями а методи виробничого
навчання повинні забезпечувати оволодіння
учнями як знаннями, так і способами їх практичного застосування, можливість
переходу від практики до теорії і від теорії до практики.
Під час виконання комп’ютерних
діагностичних робіт поєднання теорії і практики актуальні та необхідні для
формування інтелектуальних вмінь. Ці роботи поєднують і знання комп’ютерних
технологій, і знання електротехніки та електроніки, і будову та призначення
приладів і систем автомобіля. І якщо майстер виробничого навчання володіє цими
знаннями та вміннями, то він зможе передати в повній мірі це учням.
Але
для розвитку професійних вмінь дуже важливим є принцип врахування
індивідуальних особливостей учнів. Найповніше характер спільної діяльності
педагога і учня виявляються у формуванні і розвитку професійних здібностей,
потреб, мотивів у процесі навчання. Вибір методів навчальної діяльності
залежить від індивідуальних особливостей розвитку особистості учня, рівня
активності і творчості, ступеня усвідомлення результатів цієї діяльності,
просування в оволодінні навчальним предметом. Врахування індивідуальних
особливостей учнів дає можливість за допомогою добору відповідних методів
забезпечити максимальну ефективність навчального процесу.
Сьогодні
не можна обійтись без використання комп’ютерних технологій у
навчально-виховному процесі. Тому я
повною мірою усвідомлюю важливість інформатизації навчально-виробничого процесу, необхідність оволодівати новими
формами і методами роботи, залучаючи до процесу навчання і комп’ютер, і
Інтернет і різноманітні мультимедійні засоби.
У
сучасній професійно-технічній школі використовують традиційні та розробляються
нові технології навчання. З 2019 року ми перейшли на модульну систему
підготовки робітничих кадрів з професії «Слюсар з ремонту колісних транспортних
засобів», розробленою Міжнародною організацією праці. Основою навчання є так
званий модульний блок – логічна і прийнятна частина роботи в рамках виробничого
завдання або професії, з чітко визначеним початком і закінченням та визначеною
послідовністю. У відповідності до вимог Стандарту
професійної (професійно-технічної) освіти були розроблені освітні програми та
навчальні плани на 1-4 розряди. У цьому навчальному році були внесені зміни та
доповнення до навчальних модулів в плані вивчення сучасних методів діагностики
та ремонту транспортних засобів, особливо використання комп’ютерної
діагностики. Ці роботи виконуються на 4-му розряді у модулі «Виконання регулювання і
випробування на стендах і шасі простих агрегатів, складових одиниць та приладів автомобілів».
З появою
інжекторних і електронно керованих дизельних двигунів з’явилися блоки
управління двигуном, трансмісією, підвіскою, комфортом, що дає можливість
виконувати комп’ютерну діагностику, яка с кожним роком стає актуальною та має
великий попит. Тому включення до програми цих робіт є перспективним для нашого
навчального закладу.
Комп’ютерна
діагностика дозволяє максимально точно визначити несправність електроніки або
інших систем автомобіля, завдяки чому ми отримуємо:
– ясну картину технічного стану окремих вузлів і систем;
– приблизний план усунення несправності, починаючи від скидання
помилок;
– контроль за роботою двигуна в режимі реального часу;
– можливість змінювати деякі параметри в режимі реального часу.
Ідучи
в ногу із вимогами сучасного виробництва. було переоснащено навчальну
лабораторію: придбані автомобілі із інжекторною та примусовою дизельною
системою живлення, сканери для виконання комп’ютерної діагностики, плазмові
екрани для показу відеоматеріалу (Фото 2). Майстри виробничого навчання проводять
майстер-класи з використанням комп’ютерної діагностики, проходять стажування на
сучасних СТО для підвищення свого професійного рівня.
Метою
професійної підготовки, загалом, і професійно-практичної підготовки, зокрема, є
розвиток важливих для професійної діяльності здібностей майбутнього фахівця,
виховання потреб і мотивів, пов'язаних з професією, формування професійних
знань, умінь та навичок шляхом поєднання теоретичної та практичної підготовки.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. В.В.
Брага, Н.Г. Бубнова, Л.А. Вдовенко / Автоматизовані інформаційні технології. –
М. Комп’ютер: ЮНИТИ, 1999.
2. Інноваційні
методики навчання у професійно-технічній освіті/За ред. І.Козловської. – Львів:
Сполом, 2006. – 158 с.
3. Карпенко
С.Г., Попов В.В. Інформаційні системи і технології. Київ: МАУП, 2004.
4. Концепція
розвитку професійно-технічної освіти в Україні // Освіта України. – 7-14 липня.
– 2004. С. 3.
5. Національна
доктрина розвитку освіти: Указ Президента України від 17 квітня 2002 р. -
№ 347/2002.
6. Островерхова
Н. Нетипові форми організації навчання та їх аналіз // Відкритий урок. – 2007. - №5. – С.73-82.
7. Підготовка
майстра виробничого навчання до занять: Методичні рекомендації /Укладач С.О. Заславська. –
Донецьк: ДІПО ІПП, 2007. – 64 с.
8. Радкевич
В. Інноваційні процеси в сучасній
професійній школі // Професійно-технічна освіта – 2005 - №7 – с.9-11.
9. Саламатін
А. Організація уроку в умовах модернізації освіти // Відкритий урок. – 2006. -
№10. – С.3-16.
10.
Сілаєва І.Є., Шевчук С.С. Сучасний урок у
професійній школі: проектування, організація, аналіз: Навчально-методичний
посібник. – Донецьк: ДІПО ІПП, 2008. – 172 с.
Автор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиЗміст статті комп'ютерна діагностика автомобіля відповідаю обраній темі, матеріал викладено теоретично грамотно, характеризується логічною послідовністю.
ВідповістиВидалитиПровести перевірку електроніки в домашніх умовах не завжди, а деколи і зовсім не можливо. Одним з хороших прикладів використання сучасних технологій в слюсарів з ремонту автомобіля є комп'ютерна діагностика автомобіля. Для комп'ютерної діагностики необхідне спеціальне обладнання та програмне забезпечення, а також «хороший багаж знань». Досвід автора переконує нас, що наші випускники підготовлені до своєї робітничої професії.
ВідповістиВидалитиДякую, Анастасіє Іванівно!
ВидалитиЦікава стаття .Дякую.
ВідповістиВидалитиСучасне суспільство вимагає висококваліфікованих фахівців, тому внесок майстра виробничого навчання у підготовку робітників є дуже вагомий. Добре, що є такі педагогічні працівники, які це розуміють і працюють для вдосконалення умінь та навичок учнів.
ВідповістиВидалитиЖеребенко Н. оптимізація уроків теоретичного і виробничого навчання; застосування інноваційних методів і прийомів навчання; - впровадження інноваційних виробничих технологій у навчально-виробничий процес.
ВідповістиВидалитиДуже дякую!
ВидалитиУ статті висвітлено основні завдання, які майстер виробничого навчання ставить перед собою це оптимізація уроків теоретичного і виробничого навчання; застосування інноваційних методів і прийомів навчання; - впровадження інноваційних виробничих технологій у навчально-виробничий процес. З цією ціллю Легур Ю. проходив стажування на підприємстві, ціллю якого стало освоєння комп’ютерної діагностики автомобілів для подальшого використання на уроках виробничого навчання як новітніх виробничих технологій.
ВідповістиВидалитиДуже дякую!
ВидалитиДякую за цікавий та змістовний матеріал.
ВідповістиВидалитиЗміст статті відповідає обраній темі, матеріал викладено грамотно, характеризується логічною послідовністю. Дякую автору!
ВідповістиВидалити